Thursday, September 18, 2008

TVDW 21/09/2008 - 10 cc - Ships Don't Disappear in the Night (do they?) (live - 1977)



"... But tonight, something very very special. A live recording."
(gejoel van het publiek)
"So we want you all to really let your hair down and enjoy yourself and welcome your own, very own ... (naam van de groep)"

Gek, maar als ik naar een concert ga, hoop ik altijd dat de master of ceremony dit komt aankondigen, net voor het doek opgaat. Mijn eigen weinig toonvaste stem, niet zomaar op een bootleg maar op een officieel uitgebrachte album, dat lijkt me wel wat. 't Is me maar twee keer gelukt trouwens: mijn gejoel werd gecapteerd op het live-album dat Bryan Adams in de gietende regen opnam in Werchter, en op de bonus-cd Live at the AB die bij My Midnight van Steve Wynn zat.

(Wat jammer trouwens dat die traditie van de aankondiging verloren is gegaan; nu staat de PA te blèren tot net voor het concert, dan gaan de zaallichten uit en slungelen de muzikanten op het podium and that's it. Van een mooi doek in rood velours is ook al geen sprake meer).

Bon, zullen we even hebben over live-albums? Het moet blijkbaar wel: dat album van Bryan Adams kocht ik vorige week voor een prikje in een tweedehandswinkel, en deze week kon ik na jarenlang zoeken een van mijn all time favorite live-albums, dat van 10'cc, oppikken. Iemand daarboven zegt: "Gij Zult een live-track tot tvdw uitroepen."

Een live registratie, 't is een moeilijk gegeven. Weinige platen zijn echt memorabel, de meeste zijn slechts bedoeld om extra centen uit de zakken van de fans te slaan. Een live-album werkt ook pas echt goed bij rockoptredens, vind ik. Daft Punk live? Sorry, maar wat moet ik met een live-album van hen, wat staat er op wat ik al niet op de studio-cd terugvindt? En ook funkartiesten met een live-album, dat werkt niet steeds (Gratitude van EW&F is an exception that comes to mind). Even een shortlist van erg knappe platen die de zinderende live experience wél met succes overbrengen op vinyl/cd ? Favorieten die meteen bij me opkomen:

Queen - Live Killers
AC/DC - If you want blood...
Big Country - Live... without a safety net
U2 - Red Rocks Under a Blood Red Sky
J. Geils Band - Blow your face out
Steve Miller Band - Live!
Bob Seger & the Silver Bullet Band - Nine Tonight
Kiss - Alive II

En ook Live and let live, de 10'cc dubbelaar die start met de aankondiging van hierboven (en waaruit de tvdw komt), hoort in dat lijstje. Alles is erop te vinden: de pure popsongs en hitsingles, genre Wall Street Shuffle. De quirky, clevere, humoristische rocksongs (met dito teksten), genre Honeymoon With B Troop. De schaamteloos romantische ballades (het machtige Waterfall en het onvermijdelijke, volledig uit witte watjes opgetrokken I'm not in love). De epische, avontuurlijke, vijf-songs-in-één grandeur (I'm Mandy Fly Me of Feel the Benefit).

In de 80 minuten van deze dubbelaar is er geen moment tijd voor verveling. En er wordt prachtig gemusiceerd: meervoudige stemmen, dubbele gitaren, twee percussionisten/drummers (waaronder Paul Burgess, hier enkele weken terug nog te gast bij The Colourfield).
Het origineel van de tvdw komt uit het debuutalbum van 10'cc (uit 1971), waar het nummertje amper 3 minuten duurde. Hier is de 'XL-versie' uit 1977, die ruim dubbel zo lang duurt.

http://www.sendspace.com/file/f1p5op

Als toemaatje even stilstaan bij het heengaan van alweer een groot muzikaal genie. Neen, ik heb het niet over Rick Wright, toetsenist bij Pink Floyd. Best een aardig groepje en een toffe pee, daar niet van, maar in dezelfde week ontviel ook Norman Whitfield ons. Whitfield, daar kan ik toch meer fijne muzikale momenten bij voorstellen dan bij Wright. Zijn werk bij the Temptations en Marvin Gaye natuurlijk in de eerste plaats. Whitfield wordt vaak geroemd als producer, met zijn breedvoerige, epische studiocollages was hij de Phil Spector van de soul. Maar ook als songschrijver kende hij zijn vak. Deze man schreef bv. mee aan hou-je-vast Ain't Too Proud Too Beg EN aan I heard it through the grapevine EN aan Cloud Nine EN aan War EN aan Just My Imagination EN aan Papa was a rollin' stone EN aan Car Wash. (uitgeteld op het canvas).

Als eerbetoon: mijn persoonlijke favoriet. Uit 1981, van Rose Royce, en met een van oor tot oor glimlachende Whitfield achter de knoppen. Geniet van elke minuut van deze 12 minuten extravaganza. Awesome.

http://www.sendspace.com/file/ci1lse

Labels: , , , , , , , , , , ,

7 Comments:

Blogger DDay said...

Bij live albums denk ik aan: James Brown live at the Apollo, Johnny Cash at Folsom Prison (of San Quentin) en Kamiel in België, al is die laatste verre van flawless. In tegenstelling tot gelijk welk Prince concert anno 1987-1988, maar bootlegs tellen niet mee, zeker?

Trouwens benieuwd of de Puurs-bibplundertocht een tvdw zal opleveren. Ik heb maar als compensatie in Leuven tegen dumpingprijs Fixkes en Mr Raymond gekocht.

7:30 AM  
Blogger Koop said...

Bibplunder bleef erg bescheiden: dubbel-cd Just another band from East L.A. van Los Lobos. EN een cd die ik speciaal voor... DDay scheefsloeg. Handover next week!
Slechts twee cd's dus. Deels omdat andere onbeleefde volwassenen teveel ellebogenwerk verrichtten, deels omdat het huis en de itunes al uitpuilen natuurlijk. Oh ja, en nog twee boeken gescoord (en acht voor de oudste dochter). En op aanpalende rommelmarkt maxi-single cd's van Roachford en Embrace. Zo werd het toch een fijne dag ;-)

7:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Qua (verloren gegane traditie van) aankondigingen van rockoptredens raad ik jullie aan 'What do you want from live' van The Tubes nog eens uit de kast te halen. Ongeëvenaard.

9:07 AM  
Blogger DDay said...

Wel, niets gaat er boven deze:
Ladies ands Gentlemen,
There are seven acknowledged Wonders of the World, you are about to witness the eighth. Standing in the spotlight, on showcase, are twelve young men, who have given you such tunes as [drum roll] "The Grunt", Pass The Peas", "Gimme Some More".
Ladies and Gentlemen, without no doubt, these are the J.B.'s!


http://www.youtube.com/watch?v=oSQ_q5cgKAQ

1:20 AM  
Blogger Koop said...

The Tubes uit de kast halen, dat zat er niet bij. Ken van die kerels enkel die twee drie bekendere singles. Maar heb intussen dat live-album beet. Ik ben benieuwd

ps: leuk, zo'n feedback als Tubes en JB's. Muziektips sharen - zo leren we nog wat bij!

2:28 AM  
Blogger DDay said...

Wat ziet mijn oog? Net als je hem zelf vindt?
http://coco-vinyl.blogspot.com/2008/09/10cc-live-and-let-live.html

Of had je hem gewoon daar verkregen?

1:11 AM  
Blogger Shamrockske said...

10CC

10:45 AM  

Post a Comment

<< Home