Monday, September 15, 2008

TVDW 14/09/2008 - Queen + Paul Rodgers - C-lebrity (2008)



Deze week liet Björn Ulvaeus optekenen dat nieuw werk van Abba absoluut geen goed idee zou zijn. Hij dacht dat Abba's nieuwe songs in het geheel niet op zouden kunnen tegen het verwachtingspatroon. En gelijk heeft hij.
Queen bewandelt zoals bekend het andere pad. Uit geldgewin? Ik betwijfel het, ik denk eerder dat May en Taylor na een tijdje tot de conclusie kwamen dat ze dit uiteindelijk het best / het liefst doen, en dat het met Polleke wel klikte, als nieuw strottenhoofd.

De release van de nieuwe Queen-single viel samen met een ander leuk nieuwtje van een van mijn 'old school' helden: Thomas Dolby schreef op zijn blog http://blog.thomasdolby.com/ dat hij vier nieuwe nummers af heeft, en dat EMI hem intussen gecontacteerd had om de eerste twee Dolby-platen opnieuw uit te brengen (met extra's en liner notes). Leuk, hoe Dolby door dat bloggedoe plots heel wat dichter bij zijn fans (waaronder moi) komt. Ook Steve Wynn is zo'n heerlijke blogger - met knappe teksten en af en toe een insight in 's mans werk(wijze). Zelfs Brian May is geen onverdienstelijke blogger, al is zijn Soap Box soms teveel een vergaarbak voor allerlei astrologische weetjes.

Dolby's aangekondigde terugkeer - die nieuwe cd zal nog wel even op zich laten wachten - doet me veel meer dan de nieuwe Queen. Of anders: Dolby's platenwerk anno 08 of 09 zou nog wel eens relevant kunnen zijn, dat van Queen is dat niet meer. Maar ouwe liefde roest niet, dus de nieuwsgierigheid naar de nieuwe single bleef. Ik stond me zelfs af te vragen of ik geen gewijd moment moest creëren om dit voor het eerst te beluisteren. 't Is er niet van gekomen - het perron van Antwerpen Zuid is niet bepaald een Heilige Plaats om in opperste concentratie die eerste luistersessie te ondergaan.

C-lebrity (geschreven door Taylor, met May die ook de baslijn inspeelt, en met een Foo Fighter in de backing vocals) ligt wat in de lijn van latter day stuff van de groep, genre Hammer to Fall, One Vision. De tekst is weinig opzienbarend: ouwe zak klaagt over ziekelijke zucht naar roem bij tienersterretjes. Leuk zijn wel de kleinere toetsjes: de kleine sample van het juichende publiek, en de mooi in de blender gestopte vocals in het refrein.

Hier te vinden:

http://ceroengimnasia.blogspot.com/2008/09/queen-paul-rodgers-c-lebrity-2008.html

Labels: , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Recent las ik een interview met Nils 'Flip' Lofgren, waarin hij Paul Rodgers kwalificeerde als één der beste rock en roll stemmen ooit. Ik kan hem geen ongelijk geven. Ten tijde van Bad Company (alleen de groepsnaam liet het bloed sneller door mijn aderen stromen toen ik 15 was) kon de Polle weinig kwaad doen, hoewel er niet echt een pattent was op sterke songs. Onlangs zag ik op TV Rodgers aan het werk met het restant van Queen op de Mandela-gathering en ik was aangenaam verrast hoe hij zich kweet van zijn vrijwel onmogelijke opdracht. Klasse. Met uitzondering van de Free-achtige intro vind ik dit nummer wel heel weinig om het lijf hebben. Spijtig. Goeie songschrijvers zijn zeldzaam. En in vele gevallen dood.

6:07 AM  

Post a Comment

<< Home