Monday, November 07, 2005

TVDW 06/11/2005 - Herbie Hancock feat. John Mayer - Stitched Up (2005)

Herb' hoort vanzelfsprekend bij elke muziekliefhebber in de bovenste schuif te liggen. Als broekje aan de zijde van Miles Davis mogen spelen, mid jaren zeventig met "Headhunters" een van de ultieme jazzrock-klassiekers schrijven (een cd die bij Jamiroquai ongetwijfeld vaak wordt opgegooid), in de jaren tachtig verbazingwekkend grensverleggend werk leveren met "Future Shock" (incl. de single "Rockit") en tegelijk iets moois als de soundtrack voor "The Color Purple" schrijven... zijn lijst merites is eindeloos en ook nu nog blijft hij boeiende spullen uitbrengen. Soms is zijn drang naar vernieuwing sterker dan het gezonde verstand: we herinneren ons een halfslachtige flirt met drum 'n bass en andere dance-varianten op de hit-and-miss cd "Future 2 Future". Met nieuwe cd "Possibilities" daagt Herbie zichzelf uit door eenmalige samenwerkingen aan te gaan met een pleiade aan collega-muzikanten. Het idee klinkt fantastisch op papier, helaas zijn er tussen de tien tracks van de cd slechts enkele echte parels. De bijdrage van Annie Lennox is oersaai, Santana does Santana nog maar eens, en de schabouwelijke versie van "I just called to say I love you" (met een zekere Raul Midon) overleeft geen tweede beluistering. Wel dik in orde is de manier waarop Sting zijn "Sister Moon" herwerkt. En de absolute uitschieter is het openingsnummer, dat Herb' samen schreef met dat nieuwe goudhaantje van de Amerikaanse AOR-markt, John Mayer. "Exactly how you hear it, is exactly how it all went down", met die mysterieuze zin opent de cd (en de song), waarna Mayer een film noir van een verhaal beschrijft, tegen de muzikale achtergrond van een flinke funksong. De 'delivery' van Mayer is een genot om te horen, hoe hij elk woord met een overschot aan 'cool' perfect plaatst in de song. Hoe hij eerst "who's to say she's on her own" oppert, waarna de muziek stilgelegd wordt en hij de vraag laconiek zelf beantwoordt: "girls like that don't sleep alone". Ook onze Herb krijgt natuurlijk wat ruimte om een pianosolo in het lied te smokkelen, verder noteren we oude rotten als Willie Weeks op bass en de geweldige Steve Jordan (ondermeer ook als producer actief bij het memorabele Talk Is Cheap-album van Keith Richards) op drums.

Labels: , , , , , , , ,

3 Comments:

Blogger Blogger said...

Enige clarificatie is hierbij nodig.
Wat is AOR ?
Who the fuck is Willie Weeks ?

Heb jij het nieuwe album van Stevie Wonder al gehoord en uw commentaar ?

6:22 AM  
Blogger Koop said...

Willie Weeks: a much-in-demand session bassist die speelde op platen van o.a. Carly Simon, Stevie Wonder, George Harrison, Bobby Womack, Randy Newman, David Bowie, Doobie Brothers, David Lee Roth, John Cougar Mellencamp en recentelijk nog Alicia Keys.
AOR: adult oriented rock, zo'n fijne benaming die in Amerika alle volwassen rockers herbergt (bedoeld wordt: alles wat rechts ligt van "college rock").
SW: ligt thuis maar moet nog beluisteren (db quiz slorpt alle tijd op!!)
o ja, en welkom terug in België, Don!!

6:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ik geef toe..de song met raul midón is niet geweldig, maar ik raad je wel aan, als je hem inmiddels nog niet echt kent, Raul ff te checken. Want hij is echt een nieuwe sensatie!!!Naast een geweldig zanger ook nog is een zeer aparte en goeie gitarist. Check bijvoorbeeld zijn concert op www.fabchannel.com .
Eerste track met john Mayer is idd brilliant!!!

2:33 PM  

Post a Comment

<< Home