Tuesday, October 27, 2009

TVDW 25/10/2009 - Monsters of Folk - Dear God (sincerely M.O.F.) (2009)



Phew, om te duizelen, zo'n drukke week. Qua muzikale input dan toch. Dan heb ik het niet louter om het voorbereidende werk voor www.detroitbreakdown.be. Daarbuiten stond maandag nog het concert van Athlete op het programma, in de Botanique en samen met Shamrockske Nico. Aangename avond, al vond ik dat de groep zeker in het begin minder imposant was dan op plaat. Gelukkig waren er genoeg sterke nummers om niet te vervelen. Een extraatje bood de electriciteitspanne midden in de set - zoiets levert altijd leuke momenten op. Verderop in de week kreeg de ipod niet een, niet twee maar drie albums te verwerken die mogelijk zullen worstelen om een plaatsje op het eindejaarslijstje. Er was de nieuwe Echo & the Bunnymen, en het (eenmalige?) samenwerkingsverband tussen The Glimmers en Tim Vanhamel (Disko Drunkards). Twee platen die de volgende weken nog luisterbeurten verdienen. Meest indrukwekkend was echter Monsters of Folk, met vier songwriters die in andere groepen al naam hebben gemaakt (wiki maar even naar hun achtergrond). Het full album is een heerlijke ontdekking, met songs die me doen denken aan Petty, Travelling Wilburys, CSN&Y en The Jayhawks. Voorwaar grote referenties - doodjammer van die dwaze groepsnaam. De tvdw is de single, die de aandacht trekt door de mooie falsetto en het opmerkelijke instrumentarium. Die harp is een al even markante toets als bijvoorbeeld dat clavecimbel op die debuutplaat van Portishead. An earcatcher, mocht zoiets bestaan.

http://www.sendspace.com/file/0yf87c

Labels: , , , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

Toevallig eerder deze week op de radio iets gehoord van deze groep en de oortjes gingen ook al spits de lucht in. En bij deze track mij maar afvragen waarvan ik die ene stem toch kende...Tot het mij begon te dagen : My Morning Jacket.
Deze tvdw was het wachten tot donderdag waard (maar ik dank je om er aub geen gewoonte van te maken om zo lang te wachten want de tvdw maakt deel uit van mijn 'maandaggevoel' en ik ben nogal een gewoontedier).
Het wordt wel moeilijk om het niveau van de voorbije tvdw's te blijven handhaven. Disco Drunkards is (naar mijn smaak) in elk geval een goede kandidaat om roet in het eten te komen gooien (maar dat is dan weer niet de mening van bvb. mijn dochter, die de CD op Pukkelpop naar haar hoofd kreeg gegooid door Mr. Vanhamel himself en sindsdien het schijfje met grote zorg koestert - het zit trouwens in de familie om af en toe eens iets op te vangen tijdens concerten...).

1:24 AM  

Post a Comment

<< Home