Sunday, September 13, 2009

TVDW 13/09/2009 - Michael Franks - When the cookie jar is empty (1978)



Mocht ik me willen profileren als hip, bij de tijd en cutting edge, moest ik hier natuurlijk hier een tvdw posten van Speech Debelle. De jongedame uit Zuid-Londen won vorige week de prestigieuze Mercury Prize. Ze won het in de shortlist ondermeer van de ook in deze kolommen opgedoken La Roux - wat ik trouwens best kan begrijpen. La Roux brengt nu eenmaal niet echt vooruitstrevende pop, wel integendeel. En de Mercury Prize heeft, met afgelopen winnaars als Roni Size, Artic Monkeys, Talvin Singh, Portishead en Dizzee Rascal, toch een neiging om meer vooruit dan achterom te kijken.

Ik heb de winnende cd 'Speech Therapy' een paar spins gegeven, en toegegeven: best aardig, die mix van streetwise rap en veelal akoestisch klinkende instrumenten als piano, gitaar, gortdroge (echte) drums en een verdwaald trompetje. Maar Speech Debelle rapt met hetzelfde door en door Britse slang dialect, waarvan ook Mike Skinner van The Streets of Kate Nash zich bedienen. Ook al geeft zulke tongval hen ongetwijfeld tonnen street cred, ik hoor het niet graag.

Deze week heb ik me zeker zo goed geamuseerd met een compilatie-cd van Michael Franks. Eindelijk, want die Franks sluimert al lang rond in mijn hersenpan, onder de categorie 'ooit eens te checken'. Nadat ik op Classic 21 nog zo'n pareltje van hem hoorde, het aan Antonio Carlos Jobim opgedragen 'Down in Brazil', besloot ik me eindelijk in de man te verdiepen. Franks grossiert in typisch West-Coast smooth, soft spoken, sassy jazz - een laidback variant op Steely Dan. Hij werkte samen met diverse grootheden, van Toots Thielemans over drummers Steve Gadd en Rick Marotta tot David Sanborn. De tvdw is exemplarisch voor Franks' stijl: schijnbaar losjes uit de pols gespeelde, bijzonder relaxte afternoon jazz, met subtiele klasse en een heerlijk gladde groove.

http://www.sendspace.com/file/r376x2

Nog een bonus? Welaan dan, omwille van de verjaardag, zaterdag, van mijn vrouw - "the sparkle in her eyes, keeps me alive". Een song van Level 42, dan? Neen, liever een opmerkelijke coverversie die ik afgelopen week opraapte. Laten we er een kwisje van maken - wie herkent, zonder te googlen, de uitvoerder(s)?

http://www.sendspace.com/file/i9xvmk

Labels: , , , , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

Heel mooie tvdw. Tijdloos. Voor de wedstrijd vrees ik dat je er aan bent voor de moeite : op de mediaplayer verschijnt automatisch wie wat speelt. Maar ik verklap niets.

1:14 AM  

Post a Comment

<< Home