Friday, March 30, 2007

TVDW 01/04/2007 - The Shins - Sea Legs (2007)



We zitten al in april en u vraagt zich, terugkijkend op de eerste tvdw's van 2007, waarschijnlijk af: waar blijven die eigentijdse spullen? Euh... u vraagt zich dat toch af, niet? A crack on the head is what you get for not asking!
Hier zijn we dan toch eindelijk met contemporary stuff. Het heeft wat geduurd, maar wat wil je als een deel van de grotere releases zo tegenvallen. The Good The Bad & The Queen, dat nieuwe hobbyproject van Damon Albarn: pfft, wat een sof. Die nieuwe Macy Gray: amaai, major sell-out, nauwelijks een deftige song op terug te vinden, wat een teleurstelling. Absoluut wild ben ik dan weer wél van The Shins. Een toevallige ontdekking maar wat een plaat, die Wincing the Night away. Ze komen uit New Mexico en het is al hun derde album (- weer even niet opgelet, blijkbaar). Het ene moment doen ze me denken aan de gladde popperfectie Toad the Wet Sprocket, dan weer aan de prachtige indie-pop van Death Cab for Cutie, nog een andere keer aan de melancholische pracht van The Go-Betweens. Nog een ander aspect laat de geselecteerde tvdw horen: "Sea Legs" zou mooi gemixt kunnen worden met "Painkiller" van Turin Brakes, de hoogzwangere strijkers doen terugdenken aan "Ocean Rain" van The Bunnymen en de zanglijn sluit fijn aan bij The Smiths. Goede referenties, alleszins. Een cd die groeit met elke beluistering - highly recommended heet dat dat.

www.sendspace.com/file/6sa4n0

Labels: , , , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ah inderdaad eindelijk eens wat recenter werk. Voor we daar aan toe komen, toch eerst even repliceren dat ik The Good, The Bad & The Queen wél goed vind. Weliswaar niet zo baanbrekend als de Gorillaz, en soms wat erg symfonisch, maar toch een aantal intensieve luisterbeurten waard hoor. Macy Gray heb ik altijd al overschat gevonden.
Maar goed, deze track. Vooreerst klink hij, euh, ouderwets eigenlijk, dus tot zover voor Koop's omarming van de moderniteit :-). Verder hoor ik ook vanalles, maar andere: ik hoor strijkpassages die me aan ... Damon Albarn's projecten doet denken, ik hoor een eighties sound, ik hoor Air in de opbouw en het arrangement en zelfs in de klank van de bas... We horen veel en dat is dus goed maar echt overdonderd toch nog niet.
Volgende!

5:16 AM  
Blogger Shamrockske said...

op het regenachtige cactus een paar jaar geleden (3 dacht ik) was macy toch een aangename meevaller (opener voor "de snor"),
of lag het aan die backing vocalistes...

1:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

De heren kregen in DS een goede recensie voor hun optreden.

12:33 AM  

Post a Comment

<< Home