Tuesday, March 13, 2007

TVDW 11/03/2007 - Machine Head - Aesthetics of Hate (2007)

De spelregels van de TVDW zijn onverbiddelijk: de song/artiest die de afgelopen week het meest de aandacht trok, in positieve zin, krijgt de nominatie. En zo komt het, niet in het minst tot mijn eigen verbazing, dat de snoeiharde metal van Machine Head hier opduikt. Nochtans zat de afgelopen week aardig gevuld met allerlei andere muziekjes, van de tegenvallende tributeremixcd (bij deze gedeponeerd, die term) van Yoko Ono over de boeiende R&B van klasbak Rashaan Patterson en de rijke seventiesrock van Canada’s finest The Guess Who tot de tokkelende akoestische pop van Kings of Convenience (– Simon & Garfunkel for Now people). Maar de meeste aandacht (en de meeste luisterbeurten) trok Machine Head, een collectief uit California die ik 12 jaar geleden leerde kennen via hun debuutalbum Burn My Eyes. Toegegeven, Machine Head is in feite véél te zware kost voor mij, als metalfreak ben ik een halve leek, een halve nostalgicus - en een heel doetje. Als metalhead Wall (shout out to KBC!) me laat weten dat The End, Fear My Thoughts en Lacrimas Profundere de snoepjes van de maand zijn, geloof ik hem op zijn woord – maar de kans is klein dat ik ooit iets van die groepen zal horen. Maar Machine Head does strike a nerve. Omwille van de ingenieuze gitaarpartijen, de zanger die meer registers etaleert dan louter de zogenaamde ‘grunt’, en de drummer die heus wel verder gaat dan de doekedoekedoeke mitrailleursalvo’s uit de dubbele basdrum (luister naar het hi-hat werk op de tvdw). Nieuwe cd The Blackening bevat met Clenching The Fists of Dissent en Halo enkele epische lappen van songs met een meesterlijke beheersing van de instrumenten, maar stand-out track van de cd is Aesthetics of Hate. Let op het prachtige instrumentale stuk met de vingervlugge, in elkaar geweven dubbele solo, en merk op hoe de groep na de vier minuten grens terugschakelt naar de eerste versnelling, om met een loodzware, trage Black Sabbath-riff het nummer naar het einde te slepen. Niet bepaald easy listening.

http://www.sendspace.com/file/sztugf

Labels: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Aaah koop nee toch! Net nu ik mij - na herhaaldelijk aandringen vanwege uzelf - heb bekeerd tot de Kings of Convenience.
Tss.

2:54 PM  

Post a Comment

<< Home