Sunday, March 25, 2007

TVDW 25/03/2007 - Curved Air - Pipe of Dreams (1975)


Ja, ook ik stond zaterdagmorgen samen met mijn vrouw Katrien paraat om goformusic te bestoken, om kaartjes voor The Police vast te krijgen....
Snel, snel: noem je vijf favoriete Police-songs! Bij mij staan genomineerd, top of mind en zonder enige volgorde: Voices inside my head (beste groove uit de hele cataloog), Every Little Thing She Does is Magic (pure songschrijversklasse), So Lonely (alleen al "In this theatre that I call my soul / I always play the starring role"), Walking on the moon (heerlijk spaarzaam en fantastisch hi-hat werk van Copeland in de outro) en King of Pain (de Police Grand-Cru van de hoogdagen, net voor de implosie).
Sting was de belangrijkste songschrijver binnen de groep, en hij was het die na de split uitgroeide tot wereldster, maar gek genoeg was hij het ook die met voorsprong het minst ervaren had bij aanvang van The Police. Andy Summers speelde voordien o.a. bij Soft Machine, Eric Burdon en Kevin Coyne, terwijl Stewart Copeland - en zo komen we bij de tvdw - op enkele platen van Curved Air achter de vellen zat.
Best een rare groep, gesticht door (o.a.) toetsenist Francis Monkman, die ook opduikt bij de eerste twee albums van het door mij zo geliefde, onvergelijkbare Sky. Als je anno 2007 naar de complexe, jazzy folkrock van Curved Air luistert, hoor je vooral de excentrieke zanglijnen van sexy frontdame Sonja Kristina (waarmee Copeland een tijdlang getrouwd was). Op de tvdw Pipe of Dreams (had de titel van een x-rated movie kunnen zijn, maar dit terzijde) hoor je haar niet, want het een instrumental, en de beste track van het album Midnight Wire. Niets deed toen vermoeden dat Copeland (helemaal links op de foto) het progressieve rock-milieu een paar jaar later zou ruilen voor de energieke rock-met-blanke-reggae die op het debuut van The Police zou prijken.
Oh ja, of ik uiteindelijk tickets heb bemachtigd voor The Police? Toen Katrien eindelijk binnen was, kreeg ze te horen dat het concert uitverkocht was. Na één uur en twintig minuten. En toch, en toch: de kans bestaat dat ik er alsnog bij zal zijn, die achtste oktober. Een die-hard Policefan uit Zottegem als muzikale bloedbroeder hebben, het heeft zo zijn voordelen....

http://www.sendspace.com/file/rxi4e6

Labels: , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ho ho ho, nu moet ik wel effe reageren : zowaar Curved Air die in de TVDW van good ol' Koop beland ... ! Als Police fan (die hard fan) ken ik deze band eigenlijk amper. Maar Stewart Copeland die ken ik wel :-) Ik bespaar jullie van oeverloos bewonderende verhalen over deze ongelooflijk getalenteerde drummer. Maar één ding is zeker : zoals Copeland is er maar één ! Hij maakte mee de sound van The Police. MIsschien is het wel door hem dat die typische songs van The Police zijn ontstaan. 8 maten reggae (strofe) en dan 4 maten rock (refrein), waren in het begin de succesvolle cocktail van de Police-songs. Tijdens de opnames van Ghost In The Machine, vertelt Stewart Copeland met volle overtuiging over hoe hij de sound van zijn drums in The Police nummers creëerde. Deze "biecht" was een interview met niemand minder dan Jools Holland. Hij verklaarde het effect van wat ik hierboven beschreef : reggae/rock/reggae/... : eenvoudig ? Ja hoor, maar het wiel uitvinden was ook eenvoudig... alleen : je moet de eerste zijn. Stewart Copeland heb ik ooit in een meet & greet ontmoet. Hij vertelde toen over OysterHead (waarmee hij net een CD had opgenomen) en over een nakende tournee met The Doors. "Can you imagine : me playing with The Doors !" was zijn leuke repliek op mijn vraag wat zijn muzikale plannen waren. Toen (zo'n 5 jaren geleden) was er nog geen sprake van een Police-reunie.
En nu die er is ben ik heel blij dat ik deze fantastische Blogger "Koop" kan meenemen : brothers in music :-)
CU
The Orf Man

12:22 PM  

Post a Comment

<< Home