Sunday, April 15, 2007

TVDW 15/04/2007 - Erik Truffaz Quartet - Arkhangelsk (2007)


Vermits vandaag Don Bata verjaart - happy birthday, P - had ik natuurlijk iets van Sophie Ellis-Bextor of the Velvet Underground, bien étonné de se trouver ensemble, kunnen selecteren. Maar midden vorige week verschoof de aandacht plots naar de Franse jazztrompettist Erik Truffaz. Een mogelijkheid om een gerenommeerd artiest uit de Blue Note stal te interviewen, zo'n aanbod sla je niet af. Meteen kreeg ook Truffaz' nieuwe cd de nodige luisterbeurten. De man mengde in het begin van zijn carrière als een van de eersten jazz met drum ’n bass en werd nadien met zijn lange lyrische uithalen wel eens vergeleken met Miles Davis. Het deed hem net iets teveel op allerlei lounge verzamelcd’s belanden. Echter, op de nieuwe cd vindt het Erik Truffaz Quartet (de vier spelen al ruim tien jaar samen) een wonderlijk knap evenwicht tussen verschillende stijlen. De cd opent met twee atmosferische, dreigende instrumentale nummers, waarna er plaats is voor hiphop-jazz, nerveuze funk à la Headhunters (op Akiko), Frans chanson en een verrassend grote vocale bijdrage van Ed Harcourt. Een van zijn vijf ‘rokerige crooner’-jazznummers uitkiezen als TVDW was net iets te voor de hand liggend, vandaar ga ik eerder voor het erg mooie, met een scheutje Badalamenti onderkoelde titelnummer. Koop het full-album, je zal niet teleurgesteld worden. Oh ja, en Arkhangelsk is niet enkel een Russisch stadje aan de poolgrens, het betekent in het Russisch ook hetzelfde als in het Engels, Frans of Nederlands: aartsengel. Mooi, toch?

http://www.sendspace.com/file/52s4a3

Labels: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Natuurlijk had ik liever Sophie Ellis-Bextor zelf als verjaardagscadeau gehad, desalniettemin ben ik tevreden met deze keuze.

Het is namelijk zo dat ik al enkele jaren een Eric Truffaz fan ben. Zijn laatste 2 platen vond ik iets minder, maar je beschrijving van deze nieuwe CD klinkt veelbelovend !

Don Bata - Peit

5:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nooit van mijn leven van gehoord. (maar dat heb ik op dit blog nogal eens gezegd). Deze song vind ik heel knap. Zoals je beschrijving laat uitschijnen is deze CD een aankoop waard. Ik vraag me alleen af of de doorsnee platenboer dit in huis heeft :-)

greetz
Orf

12:18 PM  
Blogger Shamrockske said...

http://www.demorgen.be/dm/nl/cultuur/dmmuziek/443963?wt.bron=categoryArt14

1:12 AM  

Post a Comment

<< Home