Thursday, December 07, 2006

TVDW 10/12/2006 - Paul Simon - Father and daughter (2006)


Dubbele verjaardag. Honderdste blog-tvdw. Alsook: gisteren werd de jongste dochter twee jaar. Meer dan gepast om een track te plukken uit wat voor mij de allerbeste cd van het jaar was: Surprise, van Paul Simon. Een hoogmis aan subtiliteit, aan clevere songwriting, aan oh zo gedoseerde vocals, aan geïnspireerde songtekstschrijverij.
En terwijl we bezig zijn, laat ik meteen mijn 'Best of 2006' geven.

01. Paul Simon - Surprise

02. Muse - Black Holes and Revelations (over the top sonic adventures)

03. Donavon Frankenreiter - Move by yourself (crossroad between southern rock and laidback soul)

04. Jhelisa - A primitive guide to Being There (staalkaart van soulmuziek in al zijn facetten)

05. John Mayer - Continuum (foutloze rockbluessoulpop)

06. Wolfmother - Wolfmother (jonge lefgozers brengen vette old school hardrock)

07. Josh Rouse - Subtitulo (Amerikaanse singer-songwriter stuff vanuit een Spaans ingeslapen dorpje)

08. Killers - Sam's Town (bevestiging na de hype)

09. Krista Detor - Mudshow (romantische pianoballads voor wie verder wil dan Tori)

10. Ed Harcourt - The beautiful lie (barokke melancholie en weltschmerz van de Britse Tom Waits)

reservebank: The Feeling - twelve stops and home (fijne pop uit de oude doos)

Pffft-plaat van het jaar: Information van Beck. En de alom geroemde laatste van Scritti Politti werkte (God knows I've tried) bij mij ook niet. Mag ik ook nog even melden blij te zijn met de terugkeer van Thomas Dolby? Zijn Sole Inhabitant Tour deed enkel de VS aan, maar de gesigneerde exemplaren van zowel dvd als cd heb ik inmiddels besteld. En de man werkt aan nieuw materiaal. Net als Queen + Paul Rodgers, trouwens - old heroes never die.

Nog even Surprise bejubelen? Het is met voorsprong de plaat met de grootste bewaarwaarde. Simon pakt zware onderwerpen aan als vergankelijkheid, lotsbestemming, en geloof maar hij verpakt ze in heerlijke, vaak lichtvoetige popsongs - met soundscapes van Brian Eno waarin het heerlijk verdwalen is. En er zijn de erg tot de verbeelding sprekende lyrics, zonder twijfel de beste die we dit jaar op cd vonden.

Zoals Simon, in de tvdw, met een knipoog zingt: "I'm gonna stand guard / Like a postcard of a Golden Retriever." Happy birthday, Hanne.

http://www.sendspace.com/file/82cqab

Labels: , , , , , , , , , , ,

3 Comments:

Blogger DDay said...

Natuurlijk al eeuwen vergeten wat er dit jaar allemaal uitgebracht werd, maar deze zouden quasi zeker in mijn lijstje staan:
* Charlotte Gainsbourg - 5-55
* Beatles - Love
* Lily Allen - Alright, Still

En zoals steeds nog veel te veel beluisteren, oa Regina Spektor, Solomon Burke's Nashville, Admiral Freebee, Stijn, Magic Numbers... Allemaal dingen die vermoedelijk kunnen parkeren in mijn straatje.

En single van het jaar is natuurlijk I Don't Feel Like Dancing van de Scissor Sisters, op de voet gevolgd door Crazy van Gnarls Barkley en Black Sweat van Prince.

Later misschien meer...

7:15 AM  
Blogger Blogger said...

al maandeen niet meer naar deze blog gesurft ( naar geen enkele blog eigenlijk ) maar het is goed te zien that you keep going !

Respect voor jouw (onhippe) keuze voor Paul Simon op 1. Ik heb hem altijd een klasbak gevonden en hij staat wat in de schaduw van hippere artiesten als pakweg Tom Waits of Nick Cave of David Bowie.

Jhelisa is een ouwe favoriete van mij, ben geinteresseerd in die CD.

Over Ed Harcourt, de man heeft klasse maar hem de Engelse Tom Waits noemen vind ik toch overdreven.

Ik zal ook eens aan mijn eindejaarslijstje beginnen.

8:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Domme vragen bestaan niet, maar ik vrees dat ik er hier toch in slaag...
Bestaat jouw top 10 van 2006 uit CD's die in 2006 werden gereleased ?

11:13 AM  

Post a Comment

<< Home