Monday, November 20, 2006

TVDW 19/11/2006 - China Crisis - Here comes a raincloud (1983)


Als tiener met weinig geld maar veel honger naar nieuwe muziek ("vinyl platen" waren dat toen nog), dienden zich twee oplossingen aan. Je schreef je in in de lokale bibliotheek/discotheek, waar je dan allerlei platen ontleende - vaak a rato van vier per week. De tweede oplossing was misschien iets minder koosjer, maar even efficiënt: als iemand van je vrienden verjaarde, kocht je hem een plaat die weliswaar in lijn lag met de muzikale smaak van de jarige, maar die je zelf ook wel graag had willen hebben. Die taktiek werd onder meer toegepast bij Working With Fire & Steel (subtitel: Possible Pop Songs Volume 2), die ik in het gezegende jaar 1983 kocht voor Peter, mijn goede vriend waarmee ik een Action Man fixatie (zie 'post' van vorige week) deel. Een fijn staaltje van nauwelijks verouderde synthpop, zo stelde ik vorige week bij het herontdekken van de plaat, dit keer in digitale vorm, vast. De hit "Wishful Thinking" staat er op, net als het wondermooie "When the Piper Calls" dat destijds (in de versie 1.0) al tot TVDW werd benoemd. Van China Crisis kocht ik raar maar waar trouwens net een paar dagen geleden nog What Price Paradise, die plaat die hen drie jaar na Working With Fire... een Amerikaanse doorbraak moest bezorgen (maar daarin mislukte). Voor anderhalve euro in een kringloopwinkel, niet twijfelen! Een triviaal China Crisis-weetje? De groep had wel iets met producers. Twee van hun platen kregen een productie mee van Walter Becker, de helft van Steely Dan. Niet verwonderlijk, gezien het kristalheldere geluid van China Crisis wel als het kleine transatlantische broertje van The Dan kon beschouwd worden. De productie van Working with Fire... (en van de TVDW) was echter in handen van Mike Howlett, de man die in zijn eentje driekwart van de boeiende eighties synthpop bands onder handen nam (Tears For Fears, A Flock of Seagulls, Fischer-Z, Blancmange, Comsat Angels, OMD...) en ook de man die in '77 de groep Strontium 90 oprichtte, samen met drie jonge pukkelkoppen die spoedig nadien met.... The Police zouden starten. Geniet intussen van "Here Comes a raincloud", een song die voorbijglijdt als een trage, brede rivier - mellow soothing sounds, ideale troost in deze donkere, troosteloze dagen.


http://www.sendspace.com/file/8sv1qt

en omdat de link blijkbaar niet meer actief was, nog eens the smooth Gerry Rafferty

http://www.sendspace.com/file/yffg9b

Labels: , , , , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hmmm... China Crisis... het zegt me iéts, maar ik kan me maar niet herinneren wat die hit was die ik als jonge snaak kende. Ik zoek de song op die je aanhaalt. Zal ongetwijfeld die song zijn.
Het verhaal van Mike Howlett, Strontium 90 en de 3 pukkelkoppen ;-) ken ik maar al te goed. Howlett is er zelfs heel trots op - met reden - dat ie de eerste is die de drie mannen van The Police samen zag repeteren en spelen.
Een ander leuke anekdote is die van "Every Little Thing She Does Is Magic" : op een avond kwam Sting, toen nog Gordon Sumner, met een nieuwe song aandraven. Hij was min of meer verlegen om met dit nummer naar buiten te komen... inderdaad in een tijdperk waarin punkgroepjes van allerlei alooi de plak zwaaiden. Een "jeanetten" nummer als dit zou nooit mogen gehoord worden :-) Mike Howlett nam het dezelfde op : gitaar en de stem van Gordon Sumner. Pas jaren later zou het een hit worden van The Police, als één van de singles uit "Ghost In The Machine". Waarom het zo lang duurde voor The Police deze knappe song op plaat zette : Sting probeerde duizend versies, maar geen enkele overtuigde hem in die mate dat het een plaatsje in de setlist kon opeisen. Tot die ene versie er was.
De originele versie ( te horen op Strontium 90), net als nog 2 andere latere Police-songs (Landlord en Vision Of The Night) prijkt prachtig op de Strontium 90 plaat.
Ik kocht me een paar jaar terug de CD, opnieuw uitgegeven onder het platenlabel van Sting. Gelukkig werd dit origineel onaangeroerd gelaten.
Dat Mike Howlett nu opduikt bij o.a. Comsat Angels, doet mij plezier. Ik ben een fan geworden van Comsat Angels, dankzij Mr JC, alias Koop. Kan geen toeval zijn, toeval bestaat niet.
China Crisis en "Here Comes A Raincloud": heel lekkere song. Beetje donkere, droevige sfeer, maar wel sféér. En dat is heel sterk.
CU, The Orf Man

11:28 AM  

Post a Comment

<< Home