Monday, December 04, 2006

TVDW 03/12/2006 - The Killers - Read my mind (2006)


Nog een beetje groggy en wat aan het afkicken na de quiz (check www.detroitbreakdown.be), maar de tvdw, die stond al een tijdje vast. Ik ben aan het knutselen aan mijn eindejaarslijstje, en deze zal er vermoedelijk ook nog net in geraken. Het voordeel van stilaan "op leeftijd" te komen, is dat je niet meer met dezelfde verbetenheid elke nieuwe hype en elk nieuw genre meteen wil vastgrijpen. Zo heb ik heel wat zogenaamde must-haves van het moment aan mij voorbijlaten gaan, zelfs met een zeker genoegen. Bloc Party, Arctic Monkeys, Scissor Sisters, Kooks, Gnarls Barkly: fijn radiovoer als de singles voorbijglijden, maar de full-cd's moeten hun eerste beluistering nog krijgen. Plus: nog een voordeel: ik moet de eerste videoclip van vele van deze groepen nog zien, weet nauwelijks nog hoe de zanger heet, laat staan welk genre t-shirts hij zou dragen. Het heeft wel iets bevrijdend, dat afstand nemen: je zet een stap terug en bekijkt wel even over welke artiest over een half jaar nog gesproken wordt. Een hype die zich wel al meermaals in mijn iPod wist te wringen, was Sam's Town, de nieuwe cd van The Killers. Een verrassende bevestiging van dat debuut Hot Fuss. Hoogdravend en weinig subtiel, maar vol power, lef en avontuurlijke wendingen - as we like 'm. De allerbeste track is echter, misschien niet toevallig, ook de meest straightforward pop song van de plaat. Good good stuff.

http://www.sendspace.com/file/760zbt

Labels: , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hey Mr JC !
heel fijne TVDW. Bevalt me ook. Ik hoorde hun singletje al meermaals op StuBru passeren en moet bij het horen van dat stemmetje spontaan denken aan die winnaars van Eurosong een aantal jaren geleden (uit Finland ? "If My Star shouls fall"). Dit is een fijne, tijdloze popsong.
Wat je schrijft over de "nieuwe lichting" (The Kooks, Bloc Party, enz...) : ik vind dat Bloc Party en een aantal aanverwanten, zoals evenals Editors, Interpol, een muziekstijl herontdekt hebben die in "onze tijd" typerend was voor een aantal populaire bands. Een paar generaties later blijkt deze stijl opnieuw aan te slaan. En terecht, want vele van deze bands maken sterke songs. De sound dat me denken aan de oude dagen. En dat is niet in het minst te danken aan de voorliefde voor vintage sounds (dank zij het gebruik van vintage instrumenten). Mij kan het in ieder geval bekoren.
Met de gedachte dat ook wij stilaan "vintage" worden, en hopend dat ook wij op een dag gerecycleerd worden, ziet het er voor ons bijna 40-ers véélbelovend uit ;-)

12:04 PM  

Post a Comment

<< Home