Friday, April 20, 2007

TVDW 22/04/2007 - Lucky Soul - One Kiss Don't Make A Summer (2007)


Mijn allereerste interview met een internationale rock/pop-artiest was met, hoe kan het ook anders, Steve Wynn, in het achterzaaltje van de inmiddels reeds lang ter ziele gegane 'Pacific' in Antwerpen. Het moet rond dezelfde tijd zijn geweest dat ik ook The Cardigans mocht interviewen, toen nog een pril beginnend groepje dat met 'Life' een eerste full-album op Europa losliet. Mijn hoop om lekkere Nina te interviewen werd in de kiem gesmoord, het werd een babbel met Peter Svensson, als voornaamste songschrijver de grote man achter de groep.
De afgelopen weken wrong 'The Great Unwanted, het debuut van Lucky Soul, zich regelmatig tot helemaal vooraan de afspeellijsten van mijn iPod, en ik moest keer op keer terugdenken aan dat charmante 'Life' van The Cardigans. Lucky Soul was de afgelopen maanden het nieuwe snoepje van de Britse rockpers, met lovende kritieken op website Audiojunkies en in The Guardian en de NME. Op (het Britse) Radio 1 toeterde een van de gerenommeerde DJ's zelfs al dat Lucky Soul de Mercury Prize van eind dit jaar in de wacht zou slepen....
Alle hype opzijgeschoven, moet ik toegeven: they did strike a nerve, dit zestal uit Greenwich, Engeland. Dat ze een leuk uitziende frontdame, Ali Howard, hebben, inclusief plooirokje en getuite pruillipjes, helpt natuurlijk. Maar verder is er hun op sixties-soul geïnspireerde muziek, die meteen beelden oproept van een Technicolor-wereld waarin roodborstjes achteloos op het houten hekje voor de tuin plaatsnemen, waar brandweermannen breedglimlachend in slow motion voorbijrijden, waar de buurmeisjes met opwaaiend rokjes rondhuppelen, waar kleurrijke, pasgeverfde huisjes mooi contrasteren met het pas gemaaide, groene gazon. De openingsscène van Blue Velvet, net voor de camera het gras induikt, quoi.
Wie wat muzikale referenties wil, even een denkoefening tot mixtape. Wat zouden we op zo'n tape/cd zetten? Naast de tvdw en iets van The Cardigans ('Carnival' of 'Rise and Shine') nog wat songs van Kirsty MacColl, Fairground Attraction, Big Sound Authority, Everything But The Girl (wel enkel iets uit 'Baby the stars shine bright') en Dusty Springfield - ja, het zou een leuke zomerse verzameling worden. De cd van Lucky Soul moet je eigenlijk best in zijn totaliteit beluisteren, om helemaal in dat retro-sfeertje te komen, en als tvdw is 'One Kiss Don't Make A Summer' vermoedelijk niet eens het beste nummer. Maar ach, de titel past zo mooi met het warme weer.

http://www.sendspace.com/file/us8509

Oh ja: happy birthday, Dela en Nym! (neen, dat is geen koppel).

Labels: , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Heel knap geschreven JC (zijn we iets anders gewoon ?).
Inderdaad leuk nrtje. Ik zou de CD wel es in huis kunnen halen, want ik sta altijd open om van alles in huis te halen dat door jou getipt wordt.
Met mijn bescheiden (beperkte) muziekkennis wil ik graag dit kwijt: ik hoord onlangs, nou ja kan best een aantal weken geleden zijn, een interview met de bassist van The Cardigans. Hij vertelde daarin hoe de groep van middelmatig bekend plots de sterren inschoot met die éne grote hit "My favourite game". Hoe ze tijdens de toernee die volgde op de release van de CD, plots te horen kregen dat het nummer wereldwijd op nr 1 stond. Ze snapten het niet, maar de impact van dat ene nummer schudde hun hele leven danig door elkaar dat ze nooit meer dezelfde zouden zijn. Gevolg: drugs en co, en maanden bezinning nodig om weer met de voeten op de grond te kunnen staan. Geen relevant verhaal, maar het feit dat je The Cardigans aanhaalde vond ik het wel de moeite dit hier even neer te pennen.

Lucky Soul: dat zangeresje gaat "het verschil" maken volgens mij: zij heeft het allemaal, inclusief de heel knappe, innemende stem. Het doet mij onmiddellijk denken aan "River City People". Een bandje dat een heel kort leven beschoren was, maar dat mij toch een (kleine) fan maakte. Alhoewel dat ook kan liggen aan de mooie herinneringen die ik aan die CD heb. Maar de stem van het zangeresje van River city People dat is verslavend... net als dat stemmetje bij Lucky Soul.
CU
Orf

12:58 PM  

Post a Comment

<< Home