Monday, May 18, 2015

TVDW 17/05/2015 - Deodato - Moonlight Serenade (1974)


Sommige weken torent de tvdw torenhoog uit boven alle andere songs die ik hoorde, op andere weken is het een nek-aan-nek race tussen meerdere kandidaten. De afgelopen zeven dagen had Balthazar kans kunnen maken op een (tweede) tvdw. Bijzonder straf concert gaf de groep in het Koninklijk Circus, waarbij tot mijn tevredenheid vele nummers uit hun derde en meest recente plaat - de enige die ik ken - voorbijkwamen. Wat een zelfvertrouwen straalt die band uit, wat een indrukwekkende présence. Hannes, die me uitnodigde (dank!), en ik genoten. Ook AKA Moon maakte kans op een tvdw. Althans dat dacht ik, op weg naar hun concert, dat twee dagen voordien in hetzelfde Koninklijk Circus plaatsvond en waarop ik uitgenodigd was door Nico (dank!). Maar mijn eerste kennismaking met de Belgische trio (dat nochtans al een eeuwigheid bestaat), viel tegen. De jazz cats bleken voor de gelegenheid het podium te delen met een Arabisch collectief muzikanten. Dat zorgde voor een concert dat - alle goede bedoelingen ten spijt - voortdurend hinkte op twee gedachten. Nico en ik keken ernaar zoals een Marokkaanse familie kijkt naar Willem Vermandere. Het werkte gewoon niet, zo besloten we, waarna we zeer tegen onze gewoonte het concert voortijdig verlieten. Life's too short.
Skip naar recent buitgemaakte vinyl. Een erg vruchtbare week was het (ik bespaar jullie de details van welke plaat waar geoogst werd), met drie platen van Deodato als kroon op het werk. Eumir Deodato is een fascinerend figuur in de pop en jazz. De Braziliaan maakte school als fusion jazz keyboardspeler, maar deed ook productiewerk voor Frank Sinatra, Kool & the Gang en zelfs Björk. De tvdw komt uit de 1974 plaat "Whirlwinds", een album waarop Deodato zowel een track van Steely Dan tackelt als een stuk van Franz Schubert (!) en waarop Tony Levin en Billy Cobham ritmesectie spelen. De tvdw is een op zijn minst eigenzinnige cover van Glenn Miller's evergreen; een typische fusion track, waarbij productioneel alle schuivertjes van het mengpaneel gebruikt worden voor blazers, strijkers etc. Schwwwwing!!

Labels: , , , , , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/qplwz9

6:06 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Sterke tvdw. Altijd interessant om te horen wat iemand doet met het werk van een ander (en er het zijne van maakt). In het kader van missionarissen, muziek delen, enz... : de nieuwe Brandon Flowers is uit.

8:25 AM  

Post a Comment

<< Home