Friday, March 27, 2015

TVDW 22/03/2015 - Madness - On the beat Pete (1980)


Een van mijn favoriete kleine muzikale kicks krijg ik als ik een song hoor die ik dacht compleet vergeten te zijn. Zo ook bij deze tvdw. Komt uit "Absolutely", die tweede plaat van Madness waarop ook Baggy Trousers, Embarrassment en dat heerlijke instrumentaaltje The Return Of the Los Palmas 7 staan. Enige nummers die ik meende te kennen, zo dacht ik toen ik de plaat vorige week voor twee euro vond. Niet dus, die tvdw bleek ook, na meer dan dertig jaar, plots op te borrelen uit de diepste krochten van mijn geheugen. 't Is een song die dat kenmerkende opbeurende ska-ritme heeft en die aan de outro nog met heel wat leuke start-stop momenten komt verrassen. Heerlijk deuntje.

Eigenlijk had ik een tvdw aan Toto willen spenderen, met een track uit het overblijfseltjes-album Toto XX. De plaat was destijdsde aanleiding voor een interview met Mike Porcaro, eentje waar ik wel goede herinneringen aan overhield. Plus: Porcaro overleed toevallig net in de week waarin ik mijn allereerste Toto vinyl in huis haalde (het iconische album Toto IV). Op youtube staan trouwens heel wat leuke Toto filmpjes, zoals dat waarin Mike's oudere broer Jeff de shuffle uitlegt die hij in Rosanna gebruikt. Blijkt een kruising te zijn tussen de Bo Diddley beat en het drumwerk van Bernard Purdie bij Steely Dan. Zelf kijken? Zoektermen "Rosanna half time shuffle".

Maar nu: Madness!

Labels: , , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/q7wuob

4:05 AM  

Post a Comment

<< Home