Wednesday, April 29, 2015

TVDW 26/04/2015 - J. Geils Band - First I look at the purse (live) (1979)


Het plezier wat uitstellen, om er dan nadien dubbel hard van te genieten. Nog iemand die dat principe toepast? Ik heb het over muziekbeleving natuurlijk, dirty minds. De laatste jaren gaven enkele van mijn muzikale helden een nieuw teken van leven - de meeste recente cd van Thomas Dolby, het opduiken van Rave-Ups zanger Jimmer Podrasky - en telkens huldigde ik bovenstaand principe. 't Is te zeggen: de plaat viel in de brievenbus, en in plaats van hem meteen op te gooien, wachtte ik nog wat tot het Juiste Moment er was. Muziekbeleving is deze dagen sowieso vluchtiger geworden dan een potje ether - even door Spotify scrollen, playlistje op de iPod snel doornemen - dat we dergelijke schaarse momenten van Echt Grote Muzikale Gebeurtenissen toch wat luister moeten bijzetten.

Zo'n Grote Muzikale Gebeurtenis, voor mij dan toch, was het recentelijk op dvd en cd verschijnen van het concert dat The J. Geils Band op 21 april 1979 gaf, voor WDR-programma Rockpalast in de Grugahalle in Essen, Duitsland. Destijds zag ik dat niet op tv; mijn Rockpalast-interesse startte pas een paar jaren later. Ik herinner me nog levendig de passages van onder meer de Red Hot Chili Peppers, George Clinton, Mink DeVille, Huey Lewis, The Police en Chris Rea. Als prille tiener, nog ver verwijderd van de decadente rockzalen als Vorst-Nationaal, was het bekijken van een heus live-optreden op tv nog een belevenis.

Voor wie af en toe halt houdt op deze blog, moge het genoegzaam bekend zijn dat de J. Geils Band bij mij in de bovenste schuif ligt. Live mocht ik ze echter nooit meemaken - het dichtstbij kwam ik nog met een optreden van twee van de bandleden op de Oude Markt in Leuven. De release van het Rockpalast-optreden was dus meteen een van mijn Echt Grote Muzikale Gebeurtenissen. Na het zonet beschreven uitstel van plezier - de dvd lag al zowat twee weken thuis te wachten - heb ik 'm dan toch bekeken. Om te genieten van de leren jekker harmonicaspeler J. Geils, het hoge rock 'n roll gehalte van gitarist J. Geils, het afrokapsel van toetsenist Seth Justman, de sexy attitude van drummer Stephen Jo Bladd, de ultieme cool van bassist Dani Klein, en het charisma (en de glitterbroek) van zanger Peter Wolf. En dan was er nog de tracklisting: de band, in een duidelijke poging om Europa in één klap te veroveren, haalt alles uit de kast tijdens Sanctuary, Looking for a love en de stompende Supremes' cover Where Did Our Love Go. "Zu-ga-be, Zu-ga-be " hoor je het langharige Duitse publiek aan het eind roepen. En dan komt de band nog eens terug voor wat de tvdw is: een cover van First I look at the purse. Dat nummer stond ook al op de debuutplaat van de JGB in 1970 en op hun allereerste live-plaat, het beroemde "Full House". Smokey Robinson schreef de song voor The Coasters. Hier krijgt hij de JGB-behandeling, wat resulteert in withete rhythm & blues.

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/v7aicb

5:37 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Ik herinner me vooral Nils Lofrgren op één van die (legendarische) nachten. Ook Rory Galagher, maar dat zal in uitgesteld relais geweest zijn. Het begint mij nu plots te dagen dat de groepsnaam (j.GEILs band) jou ongetwijfeld een extra zetje in de rug moet gegeven hebben om deze band zo goed te vinden (zie ook de intro van jouw stukje)

6:51 AM  

Post a Comment

<< Home