Tuesday, May 12, 2015

TVDW 10/05/2015 - Hot Chocolate - I'll put you together again (1978)


Eigenlijk had hier een tvdw kunnen staat van Jean-Baptiste Lully. Lully, ja, de huiscomponist aan het hof van Zonnekoning Lodewijk de Veertiende. Afgelopen weken hoorde ik enkele van zijn Grands Motets pour le temps de guerre, zoals uitgevoerd door Choeur & Orchestre Le Concert Spirituel in de Antwerpse Singel. Het was een verplicht schoolwerk voor Elien hoor, ik liep er slechts bij als wandelende kassa en taxichauffeur. Toch, het was best fijn, zo met de dochter ondergedompeld worden in Franse barokmuziek. Maar puur klassiek op deze blog? Zelfs na ruim 500 inzendingen blijkt dat een brug te ver.

Als ik deze blog als (muzikaal) dagboek beschouw, moet ik dit keer Elien hoedanook wel vermelden, want het was sowieso haar week. Enkele dagen na het klassiek concert trokken we namelijk naar Leuven, op zoek naar een kot. Inderdaad, zover zijn we al. Op de foto zie je haar in de Muntstraat, waar we bij De Kansel wachtten op ons eten. Rondfietsend met de dochter door de straten die me eens zo vertrouwd waren, moest ik me inhouden om niet aan elke straathoek een zin aan te heffen met "in mijn tijd...". Het was best ontroerend, om erbij te zijn toen ze haar handtekening zette en zo de kiem van haar zelfstandigheid zaaide. In de Blijde Inkomststraat, in een kot waar dertig meisjes samenhokken, met een gezamenlijke eetruimte. Er hing een grote poster van Louis Talpe aan de muur.

Of mijn dochter dan nog een muzikale link heeft met de tvdw? Niet meteen. Ik had ook Bruce Springsteen kunnen kiezen, want tot mijn verbazing liet ze gisteren "Born in the USA" op haar Spotify voorbijkomen tijdens het studeren. (Education does pay off!). Maar het heengaan van Errol Brown, zanger van Hot Chocolate, greep me toch nog meer aan. Onderschat groepje, dat heus wel meer in huis had dan die paar hits, met dit minder bekende singletje als mijn favoriet. En kijk, in de tekst vind ik toch nog een boodschap voor Elien.

If there's no light anywhere
And you've got no one to turn to
I'll lead you out of the darkness and then
I'll put you together again.

Er is nog meer dan genoeg licht in haar ogen, ik zag het weerschijnen in Leuven. Maar mocht er een donkere wolk voor haar ogen drijven, mag ze me altijd een seintje geven. And I'll put her together again.

Labels: , ,

4 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/6g43up

5:10 AM  
Anonymous Dday said...

En al meteen de Libertad getoond? Ik hoop dat dat goed komt ;-) Veel succes, Elien!

1:35 PM  
Anonymous zinnerboy said...

Schoon !

12:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ontroerend mooi.

8:53 AM  

Post a Comment

<< Home