Tuesday, March 10, 2015

TVDW 08/03/2015 - Elvis Presley - Guitar Man (1967)


If my memory serves me well, was mijn allereerste plaat er eentje van Elvis. Het betrof "Elvis Forever", meteen een dubbelaar en een verzameling van al zijn hits. Ik vermoed dat ik 'm aan mijn ouders vroeg, in de nasleep van Elvis' heengaan in de zomer van 1977. "Elvis Forever" kwam eerst uit in 1974, ik was toen amper zeven dus het lijkt me logischer dat ik er pas drie jaar later naar vroeg. Vermits het mijn allereerste plaat was, bracht ik er uren mee door. Hij had een gatesleeve hoes, en eenmaal opengeklapt waren aan de binnenzijde vijf rijen fotootjes te zien van 's mans singletjes. Ook daar gaapte ik uren naar, ik had zelfs per rij mijn favoriete hoesje uitgekozen. Ook onder de 32 hits die op de plaat stonden, had ik drie uitgesproken favorieten: The Devil In Disguise, Suspicious Minds en deze Guitar Man.

Het merkwaardige was dat ik in mijn middelbare schooltijd die "Elvis Forever" moet hebben ingeruild - God weet tegen welke andere plaat. Big mistake natuurlijk, maar kom. Flash forward naar afgelopen vrijdag en naar Jeroen, die me komt verblijden met een bezoekje. In tegenstelling tot Johnny uit het Verre Oosten en Dimitri uit Omsk, Rusland, is Jeroen een Instagram-vriend die ik inmiddels wel gewoon tussen pot en pint heb kunnen ontmoeten. Afgelopen vrijdag gingen we elkaar verrassen met wat vinylcadeautjes... en kijk, hij gaf me tot mijn verbazing "Elvis Forever".

Als ik er nu, na al die jaren, terug naar luister, blijken die 32 hits op die ene dubbelaar mij toch wel voor een groot stuk muzikaal 'opgevoed' te hebben. Er staat rock 'n roll op, maar ook rockabilly, calypso, gospel (Cryin' in the Chapel), doo-wop, crooners en ballads - genres en stijlen die ik nu nog steeds graag hoor. Over de tvdw nog dit: het is oorspronkelijk een song van country-artiest Jerry Reed, die trouwens kwam meespelen op de Presley-versie. De track die je in de comments vindt, is niet de single versie maar een outtake waarin je bij de outro nog wat verrassende adlibs van Elvis hoort. Oh ja: en het nummer werd opgenomen, amper twintig dagen voor mijn geboorte.

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/hbugjp

8:15 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Verder ontkennen heeft geen zin : vinyl is de wereld aan het redden !

8:03 AM  
Anonymous Jerola said...

Uh-huh-huh!

9:10 AM  

Post a Comment

<< Home