Sunday, May 15, 2011

TVDW 15/05/2011 - The Bet - Roll On (1983)



Snel, voor de huidige hausse in vaderlandse pop en rock al te vanzelfsprekend wordt: vroeger was het wel anders. Het verhaal van de Belpop is bekend: Raymond zorgde eind jaren zeventig voor de ontvoogding, waarna de eerste wave ingezet werd door o.a. de Kreuners, The Kids, The Scabs en TC Matic. Die groepjes tourden Vlaanderen natuurlijk plat, maar ik was nog net te jong om hiervan te profiteren. Het dichtsbijzijnde concertzaaltje, Club 9 in Koersel, werd bezocht door de haantjes-de-voorste en de hippe vogels van mijn klas. Needless to say dat ik daar niét bijhoorde.

Mijn eerste tranche live-muziek van eigen bodem leverde Toy. Van hen zond Radio 2 een mini-concertje uit tijdens het programma Radio Rijswijk. Vier nummers op cassette, LIVE, en zonder de stem van de dj van dienst ertussen - de weelde!! Tweede kennismaking met live-muziek: een optreden van The Machines, in een feesttent op het marktplein, pakweg 200 meter van thuis. Ik was vanzelfsprekend te jong om te gaan. Dus hing ik de hele nacht uit het raam van mijn jongenskamer. Met uitgestrekte arm hield ik de microfoon van mijn Philips cassettedeck in de richting van de tent. De dag nadien luisterde ik met gloeiende oortjes naar mijn bootleg cassette, met versies van I See The Lies in your Eyes en Money in my wallet. Voor een buitenstaander moet het geklonken hebben als vaag gewauwel vanuit een echokamer. Ik vond het fantastisch.

Ik had in die tijd drie uitgesproken Belpop-favorieten: Scooter, Luna Twist en The Bet. Niet toevallig drie groepen die behoorlijk wat zorg besteedden aan productie en die in mijn oren toch wat 'internationaler' klonken dan pakweg Arbeid Adelt of The Bowling Balls. Zo wist The Bet op de twee albums ("Facing Fate" en "Second Arrow" - later door EMI gebundeld op één cd) qua sound een mooi evenwicht te vinden tussen wat ABC en The Police destijds brachten. En ja, er stonden zelfs deftige songs op - daarenboven niet eens in krom Engels gezongen. Ik kocht destijds het singletje Roll On. Pas op, dat wilde wat zeggen: een single kopen, dat was een Belangrijke Beslissing. Het gebeurde meer dan eens dat ik in de platenzaak vroeg om een aantal b-kantjes te mogen beluisteren. Slechts het plaatje dat ook een overtuigende flipzijde had, werd gekocht. Ik was een kritisch consumentje.

Labels: , , , , , , ,

5 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/i2twu0

7:20 AM  
Blogger Shamrockske said...

knik instemmend...

(niet met de buitenvenster opname, maar met de TVDW)

vorig jaar nog de cd gekocht. jawel !

7:27 AM  
Blogger Koop said...

aha!

Geweldig hé. En ook Under the Moonlight staat erop, dat was het b-kantje van Roll On.

7:49 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Toeval of niet, maar deze middag hoorde ik nog 'Don't talk to the liar' op de radio, waarbij ik me de vraag stelde of er nog veel rondlopen die Mark Vanhie zouden kennen. De laatste keer dat ik hem zag was jaren geleden, toen hij opdraafde in een programma rond Koen Wauters (als ik me niet vergis is hij de partner van zijn zus)... Ik had alleen Second arrow van The Bet in huis en dat vond ik toch een verdomd goede plaat. Zeer internationaal geproduced voor die tijd. Nog eens opleggen. Leuk ook dat je naar Scooter verwijst. Zag ze ooit op een 'woensdagmiddagconcert' op de Koornmarkt waar ik een niet onbelangrijke vrouw uit mijn leven heb ontmoet. Heel sterk concert was dat - live klonken ze ongepolijst, puur en met een vettige Gibson in een prominente rol. De noten van die middag zijn meteen in de wind opgegaan, de relatie die er ontstond ettelijke jaren later. Live rolls on.

8:49 AM  
Blogger Koop said...

@ Zinnerboy: toeval? Komaan, je weet wel beter. Dat Marc Vanhie nadien heel wat songschrijverswerk en productie is gaan doen voor o.a. Clouseau, KommilFoo en Paul Michiels, wist je natuurlijk wel. Een groot talent en een man die misschien nu, in de schaduw, meer voldoening haalt uit zijn werk dan tijdens het vruchteloos nastreven van een internationale doorbraak bij The Bet... Het uitblijven van die doorbraak had trouwens ongetwijfeld veel te maken met het gebrek aan distributie en promotie (zie ook de gelijkaardige verhalen van Novastar en Blanchart).

12:36 PM  

Post a Comment

<< Home