Wednesday, May 04, 2011

TVDW 01/05/2011 - Paul Simon - Rewrite (2011)



De grote kanonnen worden in stelling gebracht. TV on the Radio, de nr. 1 in mijn eindejaarslijstje van 2008, heeft een nieuw album uit, net als Paul Simon, de nr. 1 in mijn lijstje van 2006. Dat Simon een tvdw - zijn tweede - wegkaapt, hoeft niet te verbazen. Niet enkel was er dat geweldige, gelaagde album "Surprise" uit 2006; er is natuurlijk ook de mijlpaal "Graceland" (al bevindt You Can Call Me Al zich naast Eurythmics' Sweet Dreams helemaal aan de top van mijn Meest Afgezaagde Eighties Nummers Aller Tijden) en "Hearts & Bones", een plaat die tot mijn Desert Island Records behoort en enkele van mijn favoriete songs ever bevat.

De nieuwe plaat "So Beautiful or So What" is weerom een feest van subtiliteit, met een Simon die eens te meer uitblinkt als tekstschrijver - niemand kan zo mooi een evenwicht vinden tussen cryptische, intrigerende zinswendingen en glasheldere, simpele observaties.

Labels: ,

4 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/a7r16f

12:57 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Graceland heb ik al 15 jaar niet meer opgelegd wegens 'cross-overkill' en bij Surprise heb ik heel veel moeite gedaan om het goed te vinden, maar dat is helaas niet gelukt (m.u.v. de laatste track). Zowat al het overige van Simon blijft overeind als de rots van Gibraltar, met gans bovenaan ook voor mij het onverwoestbare en rijke Hearts & Bones. Twee weken geleden haalde ik de (geremasterde versie van) H&B nog eens met de glimlach uit de kast toen ik tot mijn ontstelling merkte dat het schijfje er niet meer in zat. Dat zijn nu nu eens dingen waar ik slecht van slaap zie.

5:44 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Vergat nog te zeggen dat ik niet echt omver val deze tvdw. Beetje rewriting van vroegere songs (alhoewel ik niet onmiddellijk kan duiden dewelke)

5:46 AM  
Blogger DDay said...

Ik heb deze meneer Simon eerlijk gezegd laten passeren, hoewel ik recentelijk wel genoot van een documentaire over Bridge Over Troubled Water en een tweetal weken constant S&G's Greatest Hits in de auto speelde.
U bevindt zich trouwens met uw lof in goed gezelschap: http://www.huffingtonpost.com/elvis-costello/on-paul-simons-so-beautif_b_829716.html

PS: ik denk dat het stilaan tijd wordt om Elvis zelve eens als tvdw te nomineren. Hij is al vaak genoeg getagd! ;-)

12:52 AM  

Post a Comment

<< Home