Monday, June 08, 2009

TVDW 07/06/2009 - Hothouse Flowers - Trying to get through (1990)



Zeggen dat Phoenix mijn favoriete Franse band is, is eigenlijk niets zeggen. 't Is als zeggen: Nutella is mijn favoriete choco. Côte d'Or is mijn favoriete chocolademerk. Bram is mijn favoriete zoon. Juist ja: het "welke andere?" gevoel. Maar ze liggen van bij hun debuut in de bovenste schuif, Phoenix bedoel ik dan. Weinigen kunnen zo'n hippe kruising van catchy hooks, glossy productie en popgevoeligheid voorleggen. Het aanbod van Stefan E dat vrijdag uit de lucht viel, om hen die avond in de Botanique te zien, werd dan ook met graagte aanvaard. 't Werd een grillige set, met begrijpelijk veel aandacht voor nieuw album Wolfgang Amadeus Phoenix (hun beste van de vier) en een bijzonder snedig staaltje musicianship.

Een tvdw - het zou hun derde worden - kon Phoenix evenwel niet wegkapen. Eerder die week op een glorieuze manier het tweede album van Hothouse Flowers, 'Home', herontdekken, in het zonnetje wandelend door Antwerpen: daar kon niemand tegenop. Zelfs niet 'Slipping Through My Fingers', verrassend goed gezongen door Meryl Streep in de film Mamma Mia (bekeken op dvd) en custom made om vaders en moeders te ontroeren.

Hothouse Flowers maakte vijf albums waarvan ik er vier ken/heb, en Home is hands down mijn favoriet. Geweldige songs, geweldige productie ook. Ik zag de groep een aantal keren optreden (waaronder op een terrasje in Quebec) en mocht zanger Liam ooit interviewen (zij het jammer genoeg enkel per 'phoner'). Groep naar mijn hart, met oprechte lyrics en een idealisme en bevlogenheid die je slechts zelden ziet. Intussen zijn ze uit de platenfirma-draaimolen gestapt en houden ze zich vooral onledig met rond de wereld touren.

Wat overblijft zijn de songs. Wat een songs. Zoals de tvdw, die me bij de herontdekking - ooh wat had ik die cd al te lang verwaarloosd - meteen naar de keel greep. Naakt op papier brengen de woorden slechts de helft van het verhaal, maar met de zanglijn en muziek van de Flowers erbij: kippenvel...

We have words but sometimes words say too much
but they don't say enough
The boys meets the girl
Sometimes they sail smoothly
and sometimes it's rough

I remember like a little child
kicking against a stone wall
that I built myself
I won't give in now
I won't feel guilty
I'll just rise up
I'll have to be myself
I'm just trying to get through
I'm just trying to get through

So help me
I'm trying to get through
Can't you see I'm trying to get through
Help me through

So listen people what I tell you now
Life is hard but it's worth keeping on
Listen people what I can tell you straight
It's not too late to try and get through
I'm just trying to get through...

http://www.sendspace.com/file/jfkuwt

Labels: , ,

2 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

Uit alle mooie dingen die ze hebben gemaakt is dit toch het allerallerallermooiste.

5:25 AM  
Blogger Shamrockske said...

Helaas onledig met touren en uitmelken van hun bestaan (zie mijn labadoux verhaal).

interessanter is dan het prenup project van fiachna & dave met cait o'riordan (ex pogues)

http://www.myspace.com/prenupmusic

6:02 AM  

Post a Comment

<< Home