Monday, June 04, 2007

TVDW 03/06/2007 - Jesus & Mary Chain - Till it shines (1994)


Het weekend was fantastisch: onder vrienden naar Amougies, ideaal om te ontstressen, te ouwehoeren, te herbronnen, call-it-what-you-will. Een van de hoogtepunten (naast het kampvuur op zaterdag - alweer een awesome idee van Annick) was mijn allereerste kennismaking met het mountainbiken. Meteen zowat dertig kilometer malen in het decor van de Ronde van Vlaanderen, inclusief een beklimming van zowel Kluisberg als Kwaremont: het was een vuurdoop die kon tellen. De tocht werd vakkundig begeleid door fietsende berggeit Jo (shout out to www.blueriders.be), met naast mij ook Geert & Christine, Hélène en Gerd ploeterend in het modderspoor. Nico G. was er ook bij, althans ten dele: ik mocht zijn korte broek lenen.
Dit anecdotisch gelul heeft vanzelfsprekend niets te maken met de tvdw, een tvdw die een van de lichtpuntjes was (lichtpuntjes -> till it shines, hebt u hem?) in een voor het overige redelijk windstille week - qua muziek dan toch. De nieuwe Stephan Eicher wel een eerste luisterbeurt gegeven, maar het meest in het oor sprong toch de ontdekking van Stoned & Dethroned, het vierde album van The Jesus & Mary Chain. In 1985 dweepte ik met deze groep. Dat compromisloze debuut Psychocandy, dat was toch weer eventjes wat anders: een Phil Spector Wall of Sound, een stortvloed van fuzz & feedback, overgoten met een pikzwart new-wave sausje. Op album twee en drie - Darklands en Automatic - werd de gitaarmuur gesloopt om het pure songschrijverstalent van de broertjes Reid bloot te leggen. Album vier, Stoned & Dethroned, gaat nog verder, zo ontdek ik nu (rijkelijk laat): een uitgebeende vorm van sinistere country en folkrock noir (mag ik deze omschrijvingen NU deponeren?), met nog steeds die Lou Reed-achtige 'cool' in de vocals, die onder meer het hitje "Sometimes Always" opleverde. Tvdw 'Till it shines' is overigens ook een beresterke song van Bob Seger, maar da's een volledig ander verhaal.
Alsof de duivel ermee gemoeid is, blijkt na een kleine Googlesessie dat net vorige week The Jesus & Mary Chain hun comeback vierden. Na jaren van stilzwijgen traden ze met een nieuwe song aan op de David Letterman Show. De groep heeft er ook al een festival opzitten, waarbij Scarlett Johansson meedeed als backing vocaliste. Tiens, ik wist niet dat ze zo groot waren in de VS. Hoedanook: enjoy...


http://www.sendspace.com/file/2d1cya

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Shamrockske said...

zaaaaaaaaalige groep.

ik herinner me nog een impressionant optreden in de voouit.

10:48 PM  
Blogger Koop said...

Als ik me niet vergis, zag ik hen ooit ook in de begindagen van pukkelpop (toen het festival nog niet in Kiewit, Hasselt gehouden werd). Maar erg veel kan ik me niet meer van herinneren. Aderverkalking, no doubt.

1:08 AM  

Post a Comment

<< Home