Tuesday, March 14, 2006

TVDW 12/03/2006 - Heaven 17 - Into the blue (2006)


Leuk natuurlijk om vlak na The Human League te komen met een TVDW van wat ooit de siamese tweeling was, maar nu de aartsrivaal. Ik heb altijd al een flinke boon gehad voor Heaven 17, de groep die met hun naam refereerde naar de melkbar in A Clockwork Orange. Hun synth-electro ten tijde van Penthouse & Pavement en The Luxury Gap was schitterend, maar hun meer richting Amerikaanse glossy soul & dance evoluerende stijl van de latere platen kon me evenzeer bekoren. Plus: alle respect voor Martyn Ware en Ian Craig Marsh, de sound wizards van de groep, omdat ze zowel aan de wieg stonden van de carrière van Terence Trent d'Arby (Introducing the hardline werd onder hun vleugels opgenomen) als van de comeback van Tina Turner (haar comeback-single Let's Stay Together, voorbode van het album Private Dancer, kreeg een productie van Ware en Marsh). Heaven 17 heeft net een nieuwe cd uit, Before/After, waarop de drie verder de weg inslaan van de contemporary dance, met duidelijke invloeden van nouveau disco maar ook van groepen als Freeform Five en Gorillaz. Oh ja, er staat ook een merkwaardige maar in feite overbodige cover op van, god beware, Don't Fear the Reaper van Blue Oyster Cult (die Amerikaanse rockdino waarvan de bassist- pop trivia coming up - tegenwoordig meespeelt bij Queen + Paul Rodgers). Veel beter is de TVDW, een wolkje van een song met ademende synths en zweverige, haast Art of Noise-achtige backing vocals.

Labels: , , , , , , , ,

2 Comments:

Blogger Blogger said...

Ik ken dit trio maar vaag, maar die linkse met zijn mooie oranje das lijkt me eerder weggelopen uit Kraftwerk.

Voor de rest heb ik weinig te zeggen over dit trio.

6:41 AM  
Blogger Blogger said...

Nu zie ik het, het is eigenlijk een rode das !

En die middelset lijkt weggelopen uit een Britse gangsterfilm. Die rechtse lijkt een louche trainer van een tweederangsploeg

6:44 AM  

Post a Comment

<< Home