Saturday, July 04, 2015

TVDW 28/06/2015 - The Scene - Rauw Hees Teder (1989)


Magere Hein heeft zijn openstaande rekening met de mensheid weer wat gespekt. Er moesten blijkbaar heel wat koppen rollen, met name uit de categorie 'bassisten'. Rutger Gunnarsson, vaste bassist bij Abba en vandaar auteur van een van mijn favoriete Abba-momenten (de lange break in Gimme Gimme Gimme), stierf enkele weken terug. Louis Johnson, de helft van The Brothers Johnson en auteur van de baslijntjes op drievierde van alle goede disco- en funkplaten (inclusief Michael Jackson, Herbie Hancock, Aretha Franklin, Bobby Womack...) overleed. En Chris Squire die met ongewone Rickenbacker basloopjes bij Yes een groot deel van mijn jeugd kleurde, is ook al niet meer.

Ook in Nederland werd huisgehouden - zij het niet onder bassisten. Woordenkunstenaar Drs. P - auteur van de tvdw Dodenrit - stierf, en dan was er natuurlijk het heengaan van Thé Lau. The Scene was begin jaren negentig een paar zomers lang incontournable op Belgische podia. Ik hield wel van hun mix van rauwe romantiek en voortjakkerende gitaar grooves. En de groep had, zelfs buiten die gouden driehoek Blauw - Rigoureus - Iedereen is van de wereld, nog heel wat knappe nummers. Komen het eerst voor de geest: Maan, Open, Rauw hees teder, Geloof, De Schaduw van het kruis. Songs waarin een heilig vuur brandt dat de gewone brave polderrock ver overstijgt.

Ik bewaar de beste herinneringen aan een interview met Thé. Nu ja, interview, het mondde eigenlijk uit in een langdurig gesprek, in een restaurant. Zelden meegemaakt, hoe die lijn tussen artiest en pers zo snel verdween en plaatsmaakte voor gewoon 'een goed gesprek'. Ik merkte vorige week dat het artikel dat voortkwam uit die ene fijne avond, zelfs online ergens rondzweeft. www.behindthescene.nl/media/media030.html Als ik het lees en terugdenk aan de man, zijn songs en zijn concerten, bekruipt me een gevoel van weemoed.

Labels: , , , ,

1 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

Wat mij betreft mocht je dat interview met Thé Lau integraal bij je tvdw zetten.

6:08 AM  

Post a Comment

<< Home