Sunday, March 18, 2012

TVDW 18/03/2012 - Athlete - Rubik's cube (live) (2012)



Het is 19 jaar geleden dat Thomas Dolby nog met een full album met nieuw materiaal kwam ("Astronauts & Heretics" was dat) en blijkbaar is het van 1984 geleden dat hij nog in België optrad. Nog twee maanden en dan is het eindelijk zover, dan landt de Time Capsule Tour in Brussel. Mijn persoonlijke muzikale evenement van het jaar? Het zal toch niet veel schelen, neen. Eigenlijk wacht ik al van 1982 op dit ene concert; van toen ik dat wonderlijke debuut "The Golden Age of Wireless" ontdekte. Een plaat die zoveel sfeervoller leek dan wat collega-synthpioniers destijds uitbrachten - en het begin van een nooit weggeëbde liefde. Dolby bleef namelijk interessante muziek maken, en in de meest recente jaren was het prettig om hem te volgen via 's mans website of twitter-account. Zo nam hij zijn fans regelmatig bij het handje om het opnameproces van "A Map Of The Floating City", die nieuwe plaat, stap voor stap te kunnen volgen.

In de Kapelstraat, waar ik opgroeide, woonden er heel wat vriendjes, maar slechts eentje deelde destijds mijn liefde voor Dolby. En met hem trek ik zovele jaren naar de Ancienne Belgique, midden mei. Een erg fijne bijkomstigheid.

De tvdw heeft hier weinig mee te maken, want buiten wat youtubery stond ik niet stil bij Dolby. Er waren wel streepjes Little Feat, Great Lake Swimmers, een leuke mixtape die ik van www.deathwearswhitesocks.com haalde - en ik blijf ook die nieuwe Chuck Prophet uitstekend vinden. Maar het sterkst vond ik toch de net verschenen live-plaat At Union Chapel van Athlete. Oude bekenden zijn het, of liever: persoonlijke favorieten, die raar genoeg zelfs uitgroeien tot de tvdw-koningen van deze blog. Queen en Thomas Dolby hebben bijvoorbeeld maar twee tvdw's achter hun naam staan. Net als Steve Wynn, Steve Winwood, Paul Simon, Josh Rouse en Roachford. Zowel Yes als Death Cab For Cutie hebben er drie. Maar vier? We zijn intussen 375 tvdw's ver en ik denk niet dat iemand op gelijke hoogte komt van Athlete. Tvdw nummer vier, Rubik's Cube, was al een van de vele hoogtepunten op Athlete's laatste studioplaat "Black Swan". In de live-versie klinkt de song minstens even mooi.

Labels: , , , ,

6 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/d853bo

3:01 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Mooi - Is live bijna (bijna !) evengoed als The Waterboys gisteren ;-)

3:33 AM  
Blogger Koop said...

@zinnerboy

een echt uitgebreid concertverslag kan je dat bezwaarlijk noemen

oewast oewast?

4:11 AM  
Anonymous shamrockske said...

die van Athlete krijgt bij mij idd ook heel wat airplay :)

4:48 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Goed was het. Wat zeg ik, uitstekend. Een 1e deel was voorbehouden voor WB-klassiekers,waaruit ik vooral een bloedmooie ingetogen versie vanHow long will I love you heb onthouden. 2e deel werd uitsluitend besteed aan die laatste 'Yeats' CD. Ik hield mijn hart vast maar Scott (wat hou ik van die naam) leverde prachtig werk met zijn (vrij jonge) band. Onder meer een prachtig (gemaskerd) duel tsn violist Wickham en de toestenist. Als bis een weergaloze versie van Don't bang the drum (met de originele plaat intro !) en het onvermijdelijke Whole of the moon. Ik dacht het zowat gehad te hebben met de WB's maar daar heeft Mike Scott gisteren een stokje voor gestoken.

8:05 AM  
Anonymous zinnerboy said...

en als je mij niet gelooft : http://www.youtube.com/watch?v=KwInoHRuvVQ&feature=share

2:38 AM  

Post a Comment

<< Home