Sunday, March 04, 2012

TVDW 04/03/2012 - Cannonball Adderley - The Jive Samba (live) (1962)



Het moet daar gezellig zijn geweest in die Jazz Workshop in San Francisco, die welbepaalde 22ste september 1962. Cannonball Adderly speelde er ten dans, en getuige deze versie van zijn bekende The Jive Samba moet het daar een stomend avondje zijn geweest. Adderly was toen al een grote naam; enkele jaren voordien maakte hij immers deel uit van de band van Miles Davis, toen die "Kind of Blue" opnam.

Dit is exact het soort van jazz dat ik geweldig vind - losjes maar tegelijk met een strakke groove, puur en onverdund maar tegelijk met een knipoog richting funk. Zie ook Lou Donaldson of Joshua Redman. Kijk ook naar de mooie clip, live en in zwart-wit:

http://www.youtube.com/watch?v=LHFn0vHF6-c

Oh ja, er is nog een link naar een andere tvdw-houder: Buckshot LeFonque, het geweldige crossover-jazz-hobbyclubje van Branford Marsalis, was genoemd naar het pseudoniem waaronder Cannonball ooit een plaat opnam.

Labels: , , , ,

6 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/e8f7my

4:22 AM  
Blogger P. Leno, Brussel said...

Leuke keuze, ook altijd een Cannonball geweest ( enfin niet van sinds mijn wieg maar kom )

PS : vraagje wie vind jij de meest funky bassist aller tijden ?

10:23 AM  
Blogger Koop said...

@ P. Leno
Mm wat een rare vraag. Ik vermoed dat je hengelt naar Marcus Miller.
Wat kan ik daar als niet-bassist voor zinnigs over zeggen? Eerste die bij me opkomt is Flea, omdat hij zoveel funky loopjes tussen de drum- en gitaarpartijen weet te wringen. Maar 't is moeilijk - nogmaals: als niet bassist zijnde - om de basspeler los te zien van de song/groep. Neem een retefunky track van een strak spelende groep, en de basspeler scoort automatisch ook betere punten.

12:33 AM  
Blogger DeLa said...

Flea? hier zie! Je herkent hem meteen.
http://www.youtube.com/watch?v=hHYeMGVbtQg&feature=related

9:11 AM  
Blogger DeLa said...

Cannonball is overigens heerlijk.

9:21 AM  
Blogger P. Leno, Brussel said...

Toegegeven, het was een heeeel rare vraag.

Flea, OK maar da's een rockbassist. Zonder Flea trouwens geen Peppers. De Pepperssound associeer ik inderdaad met de stomende bas van Flea, op de vroege platen althans, de laatste 10 jaar zijn Peppers verworden tot kleffe ballads band, waar Flea eigenlijk niet meer thuishoort.

Ik had inderdaad Marcus Miller in gedachten, al dacht ik dat jij Bootsy Collins ging antwoorden.

9:17 AM  

Post a Comment

<< Home