Sunday, February 26, 2012

TVDW 19/02/2012 - College feat. Electric Youth - A real hero (2011)



Aan boord van een saaie gezinswagen met amper 100 paarden onder de motorkap braafjes de Autoroute du Soleil afrijden, 't is wat anders dan met een tot 300 pk opgedreven Amerikaanse muscle car door de grootstad te racen. Maar de soundtrack erbij was hetzelfde.

In de nachtelijke rit richting skioord plugde ik de soundtrack van "Drive" in. Prima prent, en prima soundtrack ook, vol met gladde, gestileerde electro. Research nadien leerde me tot mijn verbazing dat componist van dienst, Cliff Martinez, ooit nog drummer was bij de Red Hot Chili Peppers. Meer nog: hij is te horen op mijn favoriete RHCP plaat, Freaky Styley! Meteen nadien werd Martinez echter vervangen door Jack Irons, het was dan ook die laatste die ik in de AB aan het werk zag - rond 1987 moet dat geweest zijn. Irons werd op zijn beurt vervangen door Chad Smith, maar dat is weer een ander verhaal.

De Drive OST bevat ook een handvol songs, die dezelfde eighties-electro vibe kennen. De tvdw lijkt wel iets dat Giorgio Moroder schreef, tussen de soundtracks van pakweg Cat People (1982) en Never Ending Story (1984) door. En voor wie het interesseert: College is een eenmansgroepje van Fransman David Grellier.

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/k93af9

2:13 AM  
Blogger DeLa said...

Uh! Huh! Ik zit een beetje op en neer te wippen van enthousiasme. Uit-ste-ken-de prent, om te beginnen (je bent nog eens in de cinema geraakt?). Die achtervolging in het begin waar hij vooral... stilstaat! De liftscène! De complexe relatie tot die leuke mevrouw! De soundtrack was ook niet min en is dus al even mijn collectie binnengeslopen. Meer soundscape dan soundtrack, bij momenten.
De historiek van de muzikanten was mij vreemd, maar kijk eens aan, erfgenamen van een van de meest opwindende plakken vinyl aller tijden. Die gaan we straks nog eens opzetten.

2:17 AM  

Post a Comment

<< Home