Thursday, October 23, 2008

TVDW 26/10/2008 - Echo & the Bunnymen - History Chimes (1999)



Af en toe moet ik 'm nog eens bovenhalen, "What are you going to do with your life". Ook al kwamen er geen hits uit, het is mijn favoriete Echo & the Bunnymen plaat, omwille van de sterk melancholische teneur en omwille van tenminste drie echt grootse songs: Rust, de titelsong en de tvdw. Dichter bij zijn idool Leonard Cohen kwam Ian McCulloch nooit. Aan de plaat hangen ook fijne herinneringen vast, aan mijn eerste van de twee interviews die ik met 'Mac' had.
Ik schoof in een poepsjiek Brussels hotel aan, vlak na Serge Simonart nota bene, om met enige zenuwen - gezien 's mans barse imago - het interview te starten. Maar McCulloch viel erg goed mee, het werd een plezierige babbel. Achteraf schreef hij nog op het hoesje van de promo-cd: "To Johan - Thanks for seeing it".

De tweede keer dat ik Mac interviewde was voor de cd "Flowers" van Echo & the Bunnymen. Heel wat minder qua plaat, maar het interview was nog leuker dan het eerste. Ik herinner me dat we na het eigenlijke interview nog een eind doorleuterden over voetbal. En dat de doorgaans met een enorme 'cool' behepte McCulloch zelfs een mop vertelde. Dat ging zo. Ik droeg die dag een sweatshirt met opdruk Gladiator. Die film met Russell Crowe was net uit, en ik had de shirt gewonnen bij een of andere wedstrijd. Russell Crowe had in die tijd net Meg Ryan afgepakt van Dennis Quaid. McCulloch schetste een fictieve ontmoeting tussen Quaid en een vriend. De vriend zegt dat hij het hele voorval zo jammer vindt voor Quaid. Die antwoordt hem: "No need to. I'm glad he ate her."

Waarna McCulloch even grinnikte en me de hand schudde. Fijne kerel. En wonderlijke song, die History Chimes. Met een mellow melancholy mood die bij deze herfstige tijden past.

http://www.sendspace.com/file/otc7ar

Labels:

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Héél mooie song. De inzet lijkt wat op het latere 'sliding'. Ik heb het meer voor deze sobere en doorleefde stijl dan voor het vroegere werk van the bunnymen. Het valt hier ook op met wat voor een unieke stem deze man is gezegend.

2:04 AM  
Blogger Shamrockske said...

very mellow !

tomorrow is another time...

4:13 AM  

Post a Comment

<< Home