Sunday, October 19, 2008

TVDW 19/10/2008 - Traffic - Light up or leave me alone (different mix) (1971)



Dear Mister Fantasy play us a tune
Something to make us all happy
Do anything take us out of this gloom
Sing a song, play guitar
Make it snappy

Zelden tijdens een concert omringd geweest met zovele bekende gezichten als bij Winwood in de AB, afgelopen vrijdag: Diane, Urbain, Tom P, Bata, Patrick D, Serge, Tony Funky Pony en Kris - oh ja, en mijn eigen vrouw, ze waren er allemaal. De meningen achteraf waren erg verdeeld: wie gekomen was om grote solohits als Back in the high life, Valerie en While you see a chance te horen, was eraan voor de moeite. Winwood en zijn ronduit fan-tas-tische band borduurde voort op Nine Lives en Different Light, Winwoods twee meest recente platen. Die hebben meer uitstaans met zijn early seventies werk bij Traffic dan met zijn meer glossy soloplaten van de jaren tachtig en negentig. Veel percussie, fluit, sax en klarinet, en veel Afrikaanse en Braziliaanse ritmes. En lange, erg lange nummers. On top grabbelde Winwood nog heel wat uit zijn Traffic en Blind Faith periode (o.a. dat wonderlijke Can't Find My Way Home), wat nog zorgde voor een extra portie XXL-songs. Was ik de enige die het ironisch vond dat de man "make it snappy" zong?

Hoe dan ook, ik klaagde niet. De solo's van de muzikanten waren erg geïnspireerd, Winwood schudde enkele fabuleuze gitaarpartijen uit de mouw, en de lossere sfeer en interactie binnen de groep had veel weg van een jazzoptreden. Hier amuseerde ik me héél wat meer dan bij het optreden van Herbie Hancock, enkele maanden terug in Gent.

Hoogtepunt van de set was een, jawel, alweer langgerekte versie van Light up or leave me alone, een nummer dat ik nog niet kende. De song was een eerbetoon aan Winwoods onlangs overleden makker bij Traffic, Jim Capaldi, die het nummer destijds (in 1971, op Low spark of high heeled boys) schreef en zong. De tvdw is overigens een alternatieve versie ervan, not available on any official album...

http://www.sendspace.com/file/y2ugt4

Labels: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

inderdaad, wie voor een klassiek "rock- of pop" concert gekomen was, kwam bedrogen uit.

Inderdaad briljante muzikanten, vooral dan de saxofonist/dwarsfluitist/klarinettist en Winwood zelf of (blues)gitaar.


Peit (Don)

11:58 AM  

Post a Comment

<< Home