Thursday, November 15, 2007

TVDW 18/11/2007 - Ronny Jordan - Two Worlds (2000)


Natuurlijk had hier ook een tvdw van nieuwe wonderboy Mika kunnen staan. Het concert dat we van de man zagen (Vorst-Nationaal, afgelopen dinsdag) was immers prima. De aandoenlijk overgave van de man in kwestie (een minder gestroomlijnde kruising tussen Robbie Williams en Freddie Mercury) en een hele resem fijne popnummertjes (waaronder twee aardige nieuwe nummers): meer moet dat niet zijn. Gelukkig speelde de man ook een knappe versie van wat met voorsprong mijn favoriete Mika-nummer is: Any other world. Een glorieuze ballade, waarin een prachtsong van The Killers geciteerd wordt en waarin de pompende strijkers me steeds weer doen denken aan Philip Glass. Mais passons. Alleen de podiumact, met enkele irrelevante stage props, kon beter - net als de keuze voor een topzware versie van Eurythmics' "Missionary Man" (toevallig een van mijn absolute favorieten uit hun cataloog) als cover.
Maar Mika liep de tvdw mis. Niet getreurd, want iedereen moet diens Life in Cartoon Motion natuurlijk al lang in huis hebben. Neen, de tvdw ging naar Ronny Jordan, en wel om die ene bizarre gebeurtenis, de dag voor het Mika-concert.
Maandag had ik de eer Philip Cathérine te interviewen, op zijn charmant-rommelig appartement, hartje Brussel. Bij wijze van opener startte ik bij mijn binnenkomst met een los babbeltje over jazz, en ik stipte enkele van mijn favorieten aan. Cobham, Redman, Donaldson, Hancock ten tijde van Headhunters - steeds onthaald door geknik van Cathérine. Tot ik ook de naam Ronny Jordan liet vallen. Kende hij verrassend genoeg niet, waarna hij enthousiast rechtveerde en ik hem meteen prompt moest volgen naar een klein kamertje met, naast de vele gitaren aan de muur, ook een computer. Ogenblikkelijk werd 'Ronny Jordan' ingetikt op de iTunes Store en knalden enkele tracks uit de boxen. Daarmee meteen 10 minuten van mijn interviewtijd opsouperend. "Yes, verre van slecht, beetje Benson-achtig", klonk het goedkeurende commentaar. Surrealistische ervaring hoor, om op dergelijke informele manier het ijs te breken, bij iemand die wijd en zijd beschouwd wordt als een van de grootste levende jazzmuzikanten uit Europa. Het interview moest nog beginnen en kon al niet meer stuk.
Met zijn loepzuivere, funky stijl is Ronny Jordan nochtans geen kleine vis: dankzij een upgefunkte uptempo versie van Miles Davis' So What en een samenwerking op Guru's Jazzmatazz was hij zelfs een tijdje hip. Plus: hij zat even onder dak bij Blue Note, waarvoor hij onder meer deze tvdw opnam.

http://www.sendspace.com/file/c7utuj

Labels: , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Muziek is zoveel mooier als er een verhaal aan kleeft, toch ? Ze houden elkaar in balans en meer nog : ze tillen elkaar naar een hoger niveau. Muziek kan een banaal verhaal onvergetelijk maken, gewoon door zomaar in de lucht te passeren. The right song on the right time or in the right place. Maar het omgekeerde kan ook : romancing the music by the story. Zo bestaat het dat ik een stinker als Mambo N° 5 mooi vind omdat het voor eeuwig is verbonden met een bijzondere vakantieherinnering. Maar het summum is natuurlijk als beiden, muziek en verhaal, elkaar waardig zijn. Een muziekje van Ronny Jordan en een ontmoeting met monsieur Cathérine lijken mij het betere huwelijk te vormen.

8:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hey JC, schitterend verhaal jong. Ik ben er bijna zeker van dat die Philippe Cathérine de eenvoud zelve is/was en dat je een onvergetelijk interview afnam. Het is een constante in de muziekwereld, en misschien wel een zekerheid midden de kunstwereld: het is een wereld vol sterren, maar slechts weinigen schitteren. Waarmee ik bedoel: slechts de allergrootste hebben reden om te schitteren, maar meestal zijn die zo bescheiden dat ze dat fonkelen voorbehouden aan diegene die hen écht waarderen voor wat ze zijn...bijvoorbeeld voor een reporter zoals jou bijvoorbeeld...

Great job JC !
Nu moet je ons nog enkel melden waar we het verslag van jouw interview kunnen lezen.

12:27 PM  
Blogger el said...

Morgenavond naar Ronny Jordan in 013 in Tilburg.

4:05 PM  

Post a Comment

<< Home