Friday, September 28, 2007

TVDW 30/09/2007 - The Tragically Hip - Fly (2007)


Na achttien dagen is mijn rijk uit - morgen stap ik op tram 4, Baby, life's what you make it neuriënd. De voorbij 18 dagen kon ik mijn vrouw nog jennen - dat zij een oude doos van 40 was en ik nog een prille dertiger. Nu voeg ik me ook bij de fortysomethingers. Ach, act your age, not your shoe size, zou ik Prince willen citeren. Al klinkt dat, omgezet in Europese schoenmaten, niet half zo goed.
Veertig jaar worden, ik lig er niet echt van wakker, laat staan dat me een vaag soort van depressiviteit zou overvallen. Maar het vraagt natuurlijk wel voor enige reflectie. Zo maakte ik me de afgelopen dagen wel eens de bedenking dat het up to now nog zo slecht niet was. Er zijn genoeg kerels die de 40 niet halen. Omwille van een banaal verkeersongeval, een dodelijke kanker, noem maar op. Dan mag ik me gelukkig prijzen dat ik, de occasionele littekens op de ziel buiten beschouwing gelaten, het al zover heb gebracht. No dress rehearsal, this is our life: ouders nog in leven, tal van vrienden rond me, en thuis een vrouw en drie kinderen - waarvan er eentje me laatst in de badkamer bekeek en zei: "Je rug ziet er nog heel jong uit"...
Toevallig (alhoewel, toeval...) kreeg ik vandaag te horen dat een goede vriendin onder het mes moest, vanwege de ziekte met de letter K, dus zo evident is het allemaal niet.
De tvdw heeft bij het 40 worden weinig uitstaans. Even speelde ik met de gedachte om "40" van U2 te selecteren, een idee waar ook Shamrockske vrijdag al op alludeerde. Maar dat nummer kreeg deze week geen enkele draaibeurt + het is daarenboven een soort van verlossend gospellied, dus ook tekstueel niet geschikt. Dan toch liever putten uit de cd "World Container", de onwaarschijnlijk sterke terugkeer van The Tragically Hip. Het concert van afgelopen vrijdag, dat ik samen met Shamrockske en mister Eral bezocht, was mogelijk het beste van de pakweg vijf, zes concerten die ik al van de groep zag. Een evenwichtige setlist (alleen It's a good life if you don't weaken had van mij niet gehoeven)en een enorm hecht spelende groep met vooraan zanger Gordon Downie, de rubberen Buster Keaton op muziek gezet. Twee hoogtepunten voor mij: vooraan in de set de overgang van Music @ work naar Grace Too, en achteraan het weergaloze Doors-achtige middenstuk bij At the 100th Meridian. Dat de tvdw weinig te maken heeft met vier decennia Koop, wil niet zeggen dat er geen symboliek te halen valt uit de tekst. Love is to try and die trying, zingt Gordon Downie. Ik spreek 'm niet tegen.

http://www.sendspace.com/file/7kpn3l

Labels: , ,

8 Comments:

Blogger DDay said...

Happy birthday, Sexy MoFo!

1:19 AM  
Blogger Shamrockske said...

hip rulez!!
dolle mol was euh speciaal :)

1:05 PM  
Blogger Koop said...

Bloggers of the world, unite and take over. Om mijn 40ste verjaardag te vieren, alsook het feit dat ik voor het eerst in mijn (prille?) leven een zipfile heb kunnen maken, presenteer ik bij deze mijn eerste, euh, zipfile. Tien songs in one goodie bag; random gekozen uit de 13100 tracks die momenteel in mijn itunes steken. Kijken jullie eens of alles lekker binnenloopt? 't Is een beetje een test, maar het zou wel eens kunnen uitgroeien tot een bv. maandelijkse compilatiereeks. Tenminste, als ik wat leuke feedback mee oogst natuurlijk.
Enjoy!
http://www.sendspace.com/file/t9tv3b

12:54 AM  
Blogger DDay said...

Muuah... Beetje heel vreemde combinatie. Oké, het geeft een goed beeld van de bizarre kronkels van een 40 jaar oude man: Eric Weber die vertelt hoe 21-jarige meisjes op te pikken, what's that about, Koop?
En de bekende stokpaardjes zijn prominent aanwezig: EW&F, ELO, 80s rommel en funkjazz. En dan om semi-hip te zijn een foute cover van Fountains of Wayne en een mash-up (mash-ups zijn zó 2006, dude!).
Interessant dus, maar meer vanwege de niet al te verbazende inkijk in Koops psyche dan door de eigenlijke muziek. Of ken ik de samensteller daar dan weer té goed voor?

Misschien is het de randomness die me het meest stoort? Ik klink misschien negatief, maar ik ben in ieder geval niet tegen dergelijke experimenten. Bring it on!

7:17 AM  
Blogger Koop said...

Hèh hèh - slecht geslapen dday? 't was maar een experiment - samengesteld volgens het Russian Roulette principe. Blindweg cursor laten stilstaan ergens op de itunes en desbetreffende track dan naar een te zippen file slepen. Dat er dan favorites tussen sluipen, lijkt me nogal wiedes. Van pogingen tot semi-hip zijn is er bij ondergetekende alleszins geen sprake, daarvoor ben ik intussen inderdaad wat te oud hoor.
Soit, benieuwd welke commentaren andere bloggers nalaten...

7:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ik sluit me aan bij de happy birthday. Inderdaad een pak mensen kunnen niet zeggen dat ze de 40 gehaald hebben ( maar die wel veel beroemder zijn dan jij ).

Soit, over The hip kan ik me niet uitlaten.

Het experiment met itunes en de zipfile : call me oldfashioned, maar ik ben nooit een grote fan geweest van downloaden (toegegeven ik copieer wel eens een CD of laat die copieren), itunes en ipods nog minder. Dus die random muziekkeuze is niet echt aan mij besteed (zonder dat ik mij zelfs uitlaat over de inhoud van die 10 tracks ).

Call me helemaal kierewiet of a Don that's lost it; ik ben sinds kort weer overgeschakeld op het kopen van vinyl elpees ! Need I say more ?

Don Peit

8:49 AM  
Blogger Shamrockske said...

Spijtig dat dit experiment geen echte "post" is en hier wat verbannen wordt in "de advertenties"

ik vind het net als dday wel vintage "Koop". De 80's rommel ligt me wel, de funk iets minder. de mashup vind ik ronduit vervelend mak. ELO heeft betere. Fountians vind ik leuk (zeker nu ze in de hoek zit waar de klappen vallen (pun intended)) herbie vind ik ook wel leuk








oja, bata is kierewiet.

11:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

En zeggen dat wij tijdens het concert in Polen zaten... in a life boat, designed for ten and ten only

Eind deze week ben ik jarig: ik hoop vurig dat er een CD van de Hip ligt in de pakjesmand.

Gegroet,

Steven R.

PS: door onze afwezigheid helaas geen participatie aan fuif, maar kijk ik zie dat jullie ons niet gemist hebben ;-)

1:27 PM  

Post a Comment

<< Home