Wednesday, October 17, 2007

TVDW 21/10/2007 - Margriet Eshuijs Band - Black Pearl (1981)




't Is niet makkelijk om als visionair door het leven te gaan. Even terug naar februari van dit jaar, naar de tvdw van Jacques Villeneuve (naast ex-F1 piloot ook zanger) die het F1-seizoen voor open verklaarde. Citaat uit eigen werk:

"Dit jaar belooft spannend te worden - het is jaar één na Schumi, dus de strijd om het kampioenschap ligt wijd open. Voorzichtig zet ik mijn geld op Kimi, de snelle Fin die nu debuteert bij Ferrari. Iceman en het stijgerende paardje, ik gok dat het wel wat zal worden."

Move over Rasti Rastelli, Jan Bardi en David Copperfield! Kimi is trouwens net als ik een weegschaal, plus zijn geboorteplaats in Finland - Espoo - is tevens de thuishaven voor Maria-Lusa Aillio, mijn pennenvriendin uit lang vervlogen tijden die ik nu in cyberspace even een virtuele high five geef.

Bovenstaande heeft geen uitstaans met de tvdw, die al enkele dagen voor het spannende seizoenseinde in de F1 vaststond. Snel, noem wat relevante muziekgroepen uit Nederland, anno 2007! Euh, Krezip en Anouk? Kane? Tiësto? Veel verder zal je niet komen. Dat was ooit wel wel anders. Fatal Flowers, Urban Dance Squad, Scene & Kecks, Het Goede Doel, Doe Maar, Toontje Lager, Herman Brood, de onvergelijkbare Nits en de immer aanwezige Golden Earring: een paar decennia terug namen de Hollanders nog spelenderwijs de maat van ons, Vlammingen. Black Pearl is een wat vergeten - komt 'ie - pareltje uit dat tijdperk. Margriet Eshuijs had al een klassieke seventies slow ingezongen bij Lucifer (House for Sale) en profileerde zich begin jaren tachtig eventjes als een Sade-voor-de-Lage-Landen. Met dit nummer liep ze zelfs een beetje voor op de hele jazzpop beweging rond Sade/Carmel/Working Week. Ik zocht al een tijdje naar een digitale versie van het nummer, uiteindelijk vond ik het bij de erg fijne blog http://coco-vinyl.blogspot.com. De lp-versie is nog wat langer en beter - in de singleversie die je hier vindt komt de outro nogal abrupt - maar kom, het blijft een lekker nummertje. Thanks co-co.

http://www.sendspace.com/file/96szxl

Labels: , , , , , , , , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nooit geweten dat Margriet Eshuijs achter de klassieker 'House for sale' zat. Een mens leert hier wat bij. In het jazzy-genre klinkt ze toch wat onderkoeld en iets té gepolijst. Wel een mooie gitaarsolo (wie is die gitarist ?), maar de vlam komt er precies nooit écht in. Ik denk dat Margriet hier wel een lucifer kon gebruiken... God ja, ik denk dat ik het nog vijf luisterbeurten geef - dan wordt elke plaat goed.

5:37 AM  

Post a Comment

<< Home