Monday, January 08, 2007

TVDW 07/01/2007 - Bob Seger & the Silver Bullet Band - You'll Accomp'ny me (live - 1981)


Het eerste jaar Leuven stond niet enkel gelijk met mijn eerste ervaring met Vorst Nationaal, maar tevens met een geweldige ontdekkingstocht bij gelijkgestemde muziekliefhebbers. Voornamelijk op kot werden heel wat cassettes en platen uitgewisseld. Jesus & Mary Chain, Big Audio Dynamite, Talking Heads maar ook ZZ Top, Stevie Ray Vaughan, Frank Zappa (Tied to the whippin' post!), ik slurpte het allemaal gulzig op. Ook Bob Seger kreeg de nodige aandacht, en met name dan diens dubbele plaat Nine Tonight, nog steeds een van de beste live-registraties (samen met Blow Your Face Out van the J. Geils Band). 200% typische Amerikaanse rock, is wat Seger destijds bracht: stomend en met een sterke onderstroom van zweterige R&B (hij nam niet zomaar een cover op van "Tryin' to live my life without you"), en in de teksten een staalkaart van het stoere maar romantische, epische, beeldrijke jargon waaruit ook initiaalgenoot Bruce Springsteen uit put. Twee nummers werden echte hoogtepunten in dat eerste jaar Pol&Sok, en beide kwamen van die live-plaat Nine Tonight: Night Moves en de TVDW met die rare spelling. Seger zou nog een favoriet afleveren voor de dj van de faculteitsbar, in de vorm van het anthem "Old Time Rock 'n Roll". Van de man is er trouwens een lijntje te trekken richting een andere van mijn favorieten, Boz Scaggs, want de twee zaten begin jaren zeventig nog samen in wat The Bob Seger System heette. En Seger nam tussen haakjes vorig jaar nog een redelijk aardige nieuwe Face the Promise, evenwel zonder zijn - wat een superbe naam voor een begeleidingsband, niet? - Silver Bullet Band. En waarom nu Seger met een TDVW bedanken? Allemaal terug te brengen tot het het leuke feestje van my man Dela in Leuven, afgelopen donderdag, inclusief fijne babbel met studiegenoot Stef (hasn't changed a bit) en bijhorende ouwe koeien die uit de sloot werden gesleept.

A gypsy wind is blowin' warm tonight
the sky is starlit and the time is right
and still your tellin' me you have to go
before you leave there's somethin' you should know

Jongens, jongens - wat een intro...

http://www.sendspace.com/file/7itt46

Labels: , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hier kan ik niet anders dan op reageren natuurlijk. Ik krijg er waarlijk een krop van in de keel. Jongens, jongens toch. Ik kan nauwelijks verdacht worden van weke sentimenten en behoeften om klokken en vergelijkbare instrumenten (want wie heeft er nu nog een klok!) terug te draaien, maar bij het lezen van van de eerste regels van 'You'll Accomp'ny me' wordt de krop in de keel tastbaar. En dan vermeld die duivelse Koop ook nog initialgenoot Bruce Springsteen die me eind vorig jaar krop na krop deed krijgen in een afgeladen Sportpaleis. Man mijne man, er bestaat nog échte muziek, met artiesten die zichtbaar genieten, blazers die tegen elkaar opschetteren. Vurige, passionele backvocals die mannen droge kelen doen krijgen (denk maar aan de huiveringwekkende 'Further up the Road' en de trillende versie van 'Fire'). Rock & Roll (R&B, folk) will never die! En, anders dan in 1981, hebben stiekeme bezoekers nu de apparatuur om (illegale) opnamen te maken die nog jaren nagenot in het vooruitzicht stellen. Kortom, ik ga vanavond die ouwe, bestofte LP van Bob Seger Live vanuit mijn kelderkast halen en hard opzetten. Bij de hoge tonen van die beminnelijke zwarte backvocal zal ik de ramen in de straat en ruime omgeving even flink laten trillen. Met dank voor de nachten op kot, de mooie herinneringen en warme appreciatie.

Stef

6:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tik! Jij bent em :)
http://wezlilog.blogdrive.com/archive/cm-01_cy-2007_m-01_d-09_y-2007_o-0.html

4:52 PM  

Post a Comment

<< Home