Monday, September 18, 2006

TVDW 17/09/2006 - David Baerwald - AIDS & Armageddon (1992)


De beste bassist van het land woont in Zottegem - al is dat vooralsnog een goedbewaard geheim - en hij staat bekend als "The Orf Man". Ik mag me gelukkig prijzen af en toe wat muzikaals met hem te ondernemen (uitwisseling van cd's, een muziekquiz, een concert), en regelmatig geven we mekaar ook tips per email. Zo vroeg hij me amper twee enkele dagen terug of ik ooit gehoord had van David + David. Toeval wou dat ik hun (enige) album "Boomtown", waar het radiohitje "Swallowed by the cracks" op staat, nog op vinyl heb thuis. Een van de twee Davids, Baerwald, scoorde nadien nog een radiohit met AIDS & Armageddon, zo schrijf ik Orf Man op mail. Twee dagen later loop ik in Puurs rond op de uitverkoop van de lokale bibliotheek (een uitverkoop die me vorig jaar zo'n 16 cd's opleverde, waaronder iets van de Alan Parsons Project dat het toen tot TVDW schopte). And guess what? Baerwalds cd "Triage" ligt er te grabbel voor 1 euro. Eens te meer bewezen: toeval bestaat niet.
Dit jaar was ik overigens wat minder gulzig (of was de oogst wat minder?). Ik wist me te beperken tot zes cd's: Lovesexy van Prince, een best of van Art Blakey & the Jazz Messengers, het doorbraak-album van The Jayhawks, de verzamelaar Giant Steps en een soundtrack die mogelijk binnenkort nog wel een TVDW zal opleveren. En Triage dus, een ferm anti-oorlogsstatement van een plaat, met naast de apocalyptische songs en de hoes - bebloede handen op een achtergrond van Stars & Stripes - ook nog eens strijdvaardige liner notes. "This is dedicated to George Bush in the sincere hope that there is a God and that He is vengeful beyond all comprehension", valt er te lezen.
Baerwald zou nadien de slotsong schrijven voor de soundtrack van Moulin Rouge en zou een van de drijvende krachten worden achter "Tuesday Night Music Club" van Sheryl Crowe - al eindigde die samenwerking in een bitter dispuut tussen de twee. Z'n song AIDS & Armageddon blijft dertien jaar na datum de beste muzikale schets van de vreselijke ziekte sinds de Kleine uit Minneapolis het had over "the big disease with a little name". "I'm afraid of my own future / I'm disgusted by my past / I wake up dreaming every morning / About some chemical blast / My brain full up of questions that I'm too afraid to ask." Voeg daarbij een hoekige, strakke rocksong en je hebt ruimschoots voldoende voor een TVDW.

http://www.sendspace.com/file/qt2fsm

Labels: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hey JC, Thanks you for the roses! Hou het nog maar een tijdje geheim dat ik een "4 snaren plukker" ben... mijn voordeur is tot op heden nog gevrijwaard van groupies :-D David Baerwald dan : ik leerde hem en David+David pas een weekje terug kennen. De CD "Boomtown" kreeg ik van mn goede vriend Bart van Lee, zelf een fan van David Baerwald en - niet onbelangrijk - zelf ook een begenadigd componist. Wat David Baerwald's "Aids & Armageddon" betreft sluit ik me aan bij jou JC. Het blijft een tijdloze track, de tekst niet in het minst. "Boomtown" krijgt bij mij zéker een opvallend plaatsje in mijn CD collectie. Omwille van de loepzuivere sound (OK soms over het randje van té cleane productie), de knappe popsongs, de heel mooie stem van David Baerwald, en de lichte verteerbaarheid van de songs. Ik vond het in elk geval een leuke ontdekking en zal de CD nog regelmatig draaien. "Aids & Armageddon" zit in mijn iTunes alvast bij "Orf Man's Favorites"
CU, The Orf Man

11:43 AM  

Post a Comment

<< Home