Monday, July 31, 2006

TVDW 30/07/2006 - Harry Thumann - Underwater (1979)


Een flink deel van vorige week koest geweest met Prince en diens dubbele Shark Tank, een voortreffelijke bootleg van een concert van De Kleine in San Jose in 2004. Maar de TVDW kondigde zich pas zaterdag aan, op weg naar de kust. In De Max, dat hippe weekendprogramma van StuBru, dook immers plots Underwater op van Harry Thumann. Hulde voor de programmasamenstellers, om deze absolute rarity te programmeren tussen het actuele dansspul van Fischerspooner en Audio Bullys. "Underwater" valt bij mij onder de allereerste herinneringen qua popmuziek, het is een track die me heel mijn leven bijbleef en die ik, eenmaal we in het download era waren aanbeland (circa 1999), meteen trachtte vast te krijgen. Zoveel jaren na datum klinken de zes minuten nog altijd even waanzinnig. Een pompende electro-beat, originele synthpartijen, in en uitwaaiende strijkers en blazers, en zo nu en dan een onverwachte interventie van gitaar of zelfs vibrafoon. Alsof Giorgio Moroder een head on collision zou hebben met James Last. "Underwater" is Een mysterieuze plaat overigens, waar op internet nauwelijks iets over terug te vinden is. De plaat werd als 12 inch uitgebracht op tal van verschillende labels en zelfs in de releasedatum is wel vier jaar speling, afhankelijk van de bron. Harry Thumann zelf zou een Duitse componist zijn geweest die al in de jaren zestig in de weer was met het ambachtelijk in mekaar sleutelen van synthesizers en studio-apparatuur. Hij zou in 2001 in relatieve anonimiteit zijn gestorven. Oh ja, "Underwater" moet overigens zowat de enige plaat zijn die mijn vrouw nog beter kent dan ik. In haar tienerjaren vormde de instrumental blijkbaar de steeds op repeat verkerende soundtrack bij haar ontelbare uren trampolinespringen. In de Middelkerkse turnvereniging. En over Middelkerke gesproken: "Underwater" bleek in meer dan een betekenis de perfecte soundtrack voor het weekend. Voor het eerst sinds mensenheugnis dook ik immers, geflankeerd door de oudste dochter, nog eens onder in de zilte Noordzee. Heerlijk.

http://www.sendspace.com/file/i3kn08

Labels: , , , ,

4 Comments:

Blogger Shamrockske said...

wederom tevergeefs gewacht op jullie bezoek...
moge don weet ik veel wie jullie in beton gooien

2:57 AM  
Blogger Koop said...

:-)) Kon op de terugweg onmogelijk langs Brugge - mijn haag wachtte op me, klaar om geschoren te worden....

3:01 AM  
Blogger Shamrockske said...

flauwe! zo is het altijd iets...
20 tal hits op soulseek...

3:04 AM  
Blogger Blogger said...

Bij deze, Shamrockske, meld ik u dat mijn mannetjes Koop in beton hebben gegoten.

3:14 AM  

Post a Comment

<< Home