Friday, July 08, 2011

TVDW 10/07/2011 - Aaron Neville - Hercules (1973)



In het onwaarschijnlijke geval dat ik me alsnog tot bassist ontpop, wordt dit loopje een van de eerste dat ik zal instuderen. Neville kreeg Hercules cadeau van Allen Toussaint, de maestro van New Orleans funk. De man schreef samen met zijn backing band The Meters een groot deel van de muziekgeschiedenis van The Big Easy, en enkele jaren terug maakte hij nog platen samen met Costello. Hercules is al sinds jaar en dag een van mijn absolute funkfavorieten. Zowel Boz Scaggs en, recentelijk nog, Paul Weller brachten er fijne covers van. Maar het origineel, dat blijft toch ononvertroffen...

Ik plak er, bij wijze van zomertraktatie, nog wat bonus tracks aan. Een versie van het nummer door Boz Scaggs in 1985, live in Budokan - met de geweldige Reggie McBride op bas en the late Carlos Vega op drums. Hercules werd eind jaren tachtig ook enthousiast omarmd door de sample-generatie. Zowel in acid jazz als in rap dook het baslijntje meervoudig op. Ten bewijze: Biz Markie met zijn old school hiphop, en de schromelijk onderschatte Young MC met de memorabele versie van I Come Off (featuring godin N'Dea Davenport). De remix is gemaakt door de Britten die later met M.A.R.R.S (Pump up the volume) zouden scoren. Delicious vinyl!

Labels: , , , , , , , ,

8 Comments:

Blogger Koop said...

tvdw:

http://www.sendspace.com/file/nd4jy9

Scaggs, live:

http://www.sendspace.com/file/nd4jy9

Biz:

http://www.sendspace.com/file/6fch5y

Young MC:

http://www.sendspace.com/file/50eonu

11:41 PM  
Anonymous zinnerboy said...

zeer interessant om te horen wat verschillende muzikanten zoal doen met dezelfde basis.

3:06 AM  
Blogger DeLa said...

Ah, Hercules! Zo nu en dan duikt er nog eens ergens een onverwachte versie van op, of hoor je het godbetert in de Zara op de achtergrond.
Zit in de versie van Young MC's ook niet een melodietje van een nummer van de Talking Heads? Meer bepaald 'Crosseyed and Painless'?

12:37 AM  
Blogger Koop said...

De Zara? Is dat die zaak op de Rue d'Aerschot, tussen de Pink Flamingo en de Malibu? Tiens, wist niet dat de madame daar zo'n goeie muziek draaide.

8:51 AM  
Blogger DeLa said...

Daar worden wel meer goeie dingen gedraaid!

8:43 AM  
Blogger Koop said...

Tongen?

9:55 AM  
Blogger DeLa said...

Ik was met m'n iPod bezig wat nummers na elkaar te draaien, kwam uit bij We Used To Wait van Arcade Fire, wat eindigt op een trein-track, wat mij natuurlijk bij The Brooklyn Funk Essentials' 'TakeThe L-Train (To Brooklyn)' bracht en hoor, hoor! Dat is ook een Hercules! Maar dan wel een hele mooie, met zelfs enkele melodische ontwikkelingen er bij. Of vergis ik mij?
http://www.youtube.com/watch?v=4dIEvhxxkSo

12:31 PM  
Blogger Koop said...

dat baslijntje - uit die gewéldige song- komt inderdaad wel heel dicht tegen hercules aanschuren, ja.

6:40 AM  

Post a Comment

<< Home