Monday, January 22, 2024

TVDW 21/01/2024 - Electric Light Orchestra - Steppin' Out (1977)

TVDW 993. Uw kinderen zijn uw kinderen niet. Het is een bekende spreuk, afkomstig van de van oorsprong Libanese schrijver en dichter Kahlil Gibran. 

Dat klinkt gewichtig, alsof ik veel van de man ken, maar dat is allerminst zo. Mijn vader, ja, die had vaak de mond vol over Gibran. Op 1 februari 1983 kreeg hij, naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag, 'De Profeet' van mijn moeder, Gibran's bekendste werk. Hij citeerde er vaak uit als vrienden en familie op bezoek waren. Met name 'Uw kinderen zijn uw kinderen niet' hoorde ik hem als tiener vaak declameren. Ik vermoed dat Gibran met die uitspraak bedoelde dat je jouw kinderen niet kan claimen, dat hun zelfbeschikkingsrecht heilig is, dat ze vanaf de eerste dag na de geboorte alsmaar minder van jou worden. Maar zeker ben ik niet, ik heb me nooit in het werk van Gibran verdiept.

Een tiental maanden nadat mijn vader het boek 'De Profeet' kreeg, hield Het Nieuwsblad een grote eindejaarsactie, de hoofdprijs bestond uit een aantal LP's. Die waren voor degene die een passend bijschrift verzon bij een foto. Ik weet niet meer welke foto het was, ik weet wel dat ik mijn kans waagde. Ik schreef "Uw kinderen zijn uw kinderen niet - K. Gibran" als suggestie op een gele briefkaart. Ik won en kreeg het pakket thuis gestuurd. Het bevatte, zo herinner ik me, "October" van U2 en "Celebration" van Simple Minds. Ik heb beide nog steeds in de kast staan.

Vandaag is een wat speciale dag. Terwijl ik dit schrijf, verhuist de oudste. Definitief, naar haar nieuwe huis, met haar vriendin. Haar kinderkamer van weleer is nog niet helemaal leeg, maar dat zal spoedig wel zo zijn. De kans bestaat dat ik er een kamer van maak waarin al mijn vinyl verzameld wordt. 

Deze week beluisterde ik "Out of The Blue" nog eens, die dubbelaar van E.L.O. die wat mij betreft een van de hoogtepunten uit de seventies is. Steppin' Out, een van de vele pareltjes van het album, drong zich wat nadrukkelijker dan de andere songs in mijn oorschelp. "Don't know where I'm goin' / Gonna see the world / Gonna be somebody / Don't know where I'm going / I'm just steppin' out." Neen, het komt niet honderd procent met real life - maar dat hoeft ook niet. 

In het huis van mijn moeder trok ik gisteren 'De Profeet' uit de kast. Het ligt nu naast me. Ik ga er maar eens in beginnen lezen.


Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=Y2h-2HQdTn8

12:21 PM  

Post a Comment

<< Home