Sunday, January 07, 2024

TVDW 07/01/2024 - Harry Betts & His Orchestra - Theme From Cain's Hundred (1962)


TVDW 991. Ik haalde het afgelopen jaar zo'n 320 platen binnen. Noteer, ik zegt 'binnenhalen' en niet 'kopen', want sommige waren gratis of kreeg ik her en der. De gemiddelde prijs per plaat bedroeg 2,34 euro - iets waar ik best trots op ben. Iedereen die me kent, weet dat ik er een sport van maak om zo goedkoop mogelijk het zwarte goud binnen te rijven, en dat ik het haat om (te-)veel te betalen voor ocharme een LP'tje. 

Tot hier de administratie. Over naar de orde van de dag? "The Jazz Soul of Doctor Kildare and other great television themes" is gezegend met een prachtig artwork: een mooie typografie en een tekening in wat ruwe houtskool lijkt, die zo geplukt is uit een Duits expressionistische film à la Murnau. 

De muziek zelf heeft daar weinig uitstaans mee, maar is daarom niet minder plezierig. Harry Betts is een trombonist die school maakte in het orkest van Stan Kenton, in het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw. De foto hierboven is zowat de enige van de man die online te vinden is. Zelf maakte Betts ook maar één album onder eigen naam, en dat is hetgene waaruit de tvdw komt. Het is muziek die zich op het kruispunt bevindt tussen jazz, big band en - getuige de nadrukkelijk aanwezige marimba, xylofoon en percussie - lounge en exotica. De tvdw is een bewerking van het thema uit de tv-politieserie Cain's Hundred, waarvan de oorspronkelijke score geschreven werd door Jerry Goldsmith. De blazerssolo's zijn van de hand van Bud Shank.

Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=42VGpkIt9yI

12:06 PM  

Post a Comment

<< Home