Tuesday, November 28, 2023

TVDW 26/11/2023 - Marillion - Sugar Mice (1987)

 

TVDW 985. Ik sta er zelf versteld van, dat Marillion nu plots met een tvdw gaat lopen. Ik beschouwde de groep altijd als een Genesis van den Aldi. Makkelijk, ik weet het, want ik volgde ze eigenlijk enkel in het begin van de carrière eventjes, ten tijde van Market Square Heroes en Garden Party. Met oorspronkelijke zanger Fish was dat toen nog.

Intussen heeft Marillion 2.0 al ruim dertig jaar Steve Hogarth als frontman, je kan 'm dus bezwaarlijk zomaar een tweederangszanger noemen. Al die tijd liet ik hun albums aan me voorbijgaan. Maar een gratis concert van de groep, dat ging er wel nog in. 

Een volledige setlist met complexe songs die je voor de allereerste keer hoort - dat is best een rare ervaring. Al was ik met mijn gebrek aan voorkennis duidelijk een uitzondering in het publiek; de uitverkochte Roma onthaalde de groep als echte progrock helden (- wat ze vermoedelijk intussen ook zijn, nu Genesis, Yes en co. op apegapen liggen). 

Sommige van de songs bleven zwaar op de maag liggen, andere waren best verteerbaar. De dag nadien maakte ik een spotify-lijstje van de setlist, om de nummers beter te leren kennen. Uit de '2.0' periode vielen Map Of the World (lekkere AOR, geschreven samen met de zanger van Cutting Crew) en Quartz op; maar de twee sterkste songs uit de live-show, Sugar Mice en Slainte Mhath, kwamen toch uit "Clutching At Straws", het album waarmee Fish destijds afscheid nam van de band.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home