Monday, November 06, 2023

TVDW 05/11/2023 - The Band - Jupiter Hollow (1975)

 

TVDW 982. Als ik diagonaal doorheen de tvdw's scroll, blijkt het een onderbelicht genre: dat van de rootsy, landelijke, in flanellen houthakkershemden getooide seventies americana. 

Ja, dat is een genre.

Nochtans hou ik er wel van, getuige het materiaal van pakweg The Byrds of The Jayhawks dat hier thuis rondslingert. The Band zorgde zowat in haar eentje voor een van de wortels van de grote sequoia genaamd americana. Best ironisch, gezien de groep voor 4/5de Canadees was. Ik heb wel een drietal albums van The Band in de kast, maar daarvan is er eentje het debuut "Music From The Big Pink" (dat me iets te folky en tezeer door Dylan beademd is, ondanks de iconische en erg invloedrijke status), eentje is een dubbele verzamelaar, en eentje is het driedubbele "The Last Waltz" (ook een soort verzamelaar XL).

Ik was blij om "Northern Lights, Southern Cross", hun vijfde album, voor een ongelooflijk zacht prijsje op de kop te tikken. Hierop brengt The Band een iets vollere, meer aan southern rock verwante sound. De track waarbij ik nog het meest de oren spitste, was Jupiter Hollow, niet in het minst omwille van de clavinet, die een funky Stevie Wonder in gedachten brengt.

    

 

Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=BJkL2co5JVo

11:03 AM  

Post a Comment

<< Home