Tuesday, February 23, 2016

TVDW 21/02/2016 - Roberta Flack - Suzanne (1973)


Ik dacht lange tijd dat "Tapestry" van Carole King mijn favoriete sunday morning plaat was. Maar verdomd, die "Killing me softly" van Roberta Flack komt de laatste weken wel érg aandringen. Ik had al wel een Greatest Hits van miss Flack in huis, en kocht dit tweede album onlangs, alleen al maar omwille van de mooie hoes. Het is een die-cut piano gatefold cover (ja, ik heb dat moeten opzoeken), wat erop neerkomt dat het niet enkel een uitklapbare hoes, maar dat er zelfs een stuk vleugelpiano afzonderlijk kan loskomen van de front cover. Moeilijk uit te leggen, maar voor vinylheads ziet het er fantastisch uit.

De titelsong, die kennen we natuurlijk allemaal (al dan niet dankzij de versie van de Fugees - een versie die ik altijd maar zo-zo vond). De 'his song' waarnaar de songschrijvers van dienst destijds verwezen in dat lied, dat was er overigens eentje van Don McLean. En Flack was niet de eerste die het nummer opnam; ze blikte er pas een versie van in nadat Marvin Gaye - die Flack de song live hoorde brengen - haar dat had aangeraden. Geen slechte raad, want het nummer kampeerde vijf weken lang op de nummer één positie in Amerika.

Maar de tvdw is dus een andere song van dat "Killing me softly" album, de slotsong met name. Het is, inderdaad, een cover van het Leonard Cohen-nummer. Zij die me wat kennen, zullen een monkellachje niet kunnen onderdrukken. Weinig artiesten zeggen me immers zo weinig - en dan druk ik me nog licht uit - als Leonard Cohen. Natuurlijk, zijn talent als tekstschrijver zou ik niet in twijfel durven te trekken. Maar zijn songs, die zijn me keer op keer te saai. Niet dat deze cover van Flack zo spetterend funky zou zijn - wel integendeel. De zangeres neemt de volle negen minuten haar tijd om haar verhaal te ontspinnen alle ruimte te geven aan de instrumenten, waaronder een strijkersarrangement van Deodato.

Labels: , ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/ori125

12:58 PM  
Anonymous zinnerboy said...

Schitterende versie.

2:38 AM  
Blogger Shamrockske said...

ik lach monkel :)

5:29 AM  

Post a Comment

<< Home