Sunday, July 19, 2015

TVDW 19/07/2015 - Neoton Familia - Karneval (1984)


In de omgeving van Nessebar, Bulgarije, valt er ontzettend veel namaakkledij van Hollister en Obey te kopen, maar vinyl, ho maar. En toch, in de gaanderij van een hotel was er een antiekwinkeltje dat wel een twintigtal platen had. Een mooie van George Harrison, maar de dikbuikige, in een klein zwembroekje getooide zaakvoerder vroeg er teveel voor. Dan liever drie andere plaatjes meegraaien, voor omgerekend 5 euro. Drie Bulgaarse persingen dan nog, dus met cyrillisch schrift op de hoezen - dat geeft een leuke, extra toets. Fahrenheit van Toto was er zo eentje die ik niet kon laten liggen, net zomin als een knappe jazzverzamelaar met o.a. Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald...). En dan was er nog een Bulgaarse verzamelaar waar, zo beweerde de antiquair, o.a. Stevie Wonder op stond. Hij wees hierbij naar wat cyrillische letters die me natuurlijk niet veel wijzer maakten. Ik besloot het erop te wagen en ook die plaat te kopen.

Thuisgekomen volgde met de hulp van @ihateseagulls, een van mijn handvol Russische volgers op Instagram, de vertaling van de artiestennamen. De plaat bleek een erg bizar samenraapsel te bevatten: Ricci & Poveri stonden er zij aan zij met de Oost-Duitse rockband Karat; verder doken ook Ronnie James Dio, Alphaville, The Jacksons, Shakin' Stevens en - jawel - Stevie Wonder op. Nog verrassender werd de eerste luisterervaring: de songs bleken becommentarieerd en aan elkaar gepraat door een (naar ik aanneem in Bulgaars pratende) DJ. Dat maakt het tot een de meest surrealistische platen uit mijn verzameling - en zorgt voor een tvdw, natuurlijk. Ik kies meteen voor de meest exotische groep uit die rare compilatie. Neoton Familia komt uit Hongarije, strikt genomen net geen buurland van Bulgarije, maar blijkbaar daar toch bekend genoeg om het tot op vinyl te schoppen.

Labels: , , , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/c6h360

5:15 AM  

Post a Comment

<< Home