Monday, June 07, 2010

TVDW 06/06/2010 - John Mayer - Heartbreak Warfare (2009)



Ik volg Mayer al van bij zijn debuut en de man stelt me zelden teleur. Hij is een uitstekend gitarist die vaak bluesy ondertonen in zijn pop smokkelt - niet toevallig roemt hij SRV als grote voorbeeld en is Clapton een goed maatje - en zijn vaste companen zijn niet van de minstens: Pino Palladino op bas en Steve Jordan op drums (de gewéldige Steve Jordan, zie o.a. Keith Richards' soloplaten).

In Amerika heeft Mayer de status van superster, in Europa blijft hij ook na vijf uitstekende albums behoorlijk onbekend. Als hij hier al in de boekjes komt, is het voor de verkeerde redenen: als liefje van Jennifer Anniston. Ex-liefje intussen, en de breuk is meteen het allesoverheersende thema op Mayers laatste plaat Battle Studies. Een knappe break-up plaat, waarbij de man zich niet verliest in zelfmedelijden maar de bedenkingen verpakt in mooie popsongs. Met ruimte voor zelfkritiek: "Had a little love but I spread it thin" is de geweldige openingszin in een van de songs. Als tvdw kies ik voor de openingstrack, met dat heerlijk rollende baslijntje en die in een loop gebrachte etherische synths.

http://www.sendspace.com/file/on8jxh

Labels: , , ,

1 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

Weliswaar een mooie plaatopener maar toch heb ik het niet zo voor die Mayer. Heb me destijds Heavier Things aangeschaft omwille van die uitstekende single (Clarity, als ik het me goed herinner), maar was redelijk ontgoocheld. Nadien is het nooit meer echt goed gekomen. Hij mist naar mijn gevoel wat authenticiteit. Jennifer fluisterde laatst in mijn oren dat ik 'completely right' zat met mijn gevoel. Ze voegde eraan toe dat ze klaar was voor Heavier Things.

5:54 AM  

Post a Comment

<< Home