Monday, May 31, 2010

TVDW 30/05/2010 - Langhorne Slim - I love you, but goodbye (2009)



Gek hoe het kan lopen (- zei de boer toen hij meewarig keek naar de eenpotige kip die over het erf liep). Begin jaren negentig troonde Shamrock Nico me in San Francisco mee naar een café waar een blanke bluesboy de ziel uit zijn lijf stond te spelen. Zovele jaren later staat diezelfde muzikant - de genaamde Tommy Castro - als top of the bill te spelen op Duvel Blues, het festival dat in mijn achtertuin plaatsvindt. Castro was uit de VS vertrokken met een handvol net verworven gerenommeerde blues awards op zak - waaronder die voor beste live groep. In Puurs bewees hij zijn grote klasse, hij blies de rest van affiche gewoon wég, met een show waar naast pure blues ook ruimte was voor rauwe soul (Wilson Pickett came to mind) en zelfs een waanzinnig straffe versie van James Browns "Sexmachine". Memorabel.

Naast blues maakte ook electro een kans op een tvdw - maar de nieuwe hype Holy Fuck viel me wat tegen en Belgische nieuwe trots The Vermin Twins zijn me net iets té freaky en repetitief. Dan toch maar de loftrompet blazen over Langhorne Slim, een folkie songsmid uit Pennsylvania. Zijn album 'Be Set Free' weet zich keer op keer naar voren te wurmen in de ipod - altijd een goed teken. Sterke songs die wat in de lijn liggen van de Elvis Perkins die het vorig jaar tot in mijn eindejaarslijstje schopte. De tvdw wordt dan nog gesierd door het mooie lijntje "A bird with clipped wings can still sing but no longer fly".

http://www.sendspace.com/file/sd3bq1

en op youtube, solo:
http://www.youtube.com/watch?v=6tQX4tl-Xps

Labels: , , , ,

4 Comments:

Blogger Shamrockske said...

The year was 1994.
It was in Grant Street.
It was in either Grant & Green Bar or the Saloon.

1:57 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Waar blijf je ze vinden, al die mooie songs ? Klinkt terzelfdertijd klein en groots. Opvallende, wat mistroostig klinkende piano (een voorbeeld voor wat ik dezer dagen ambieer). En die breekbare stem dan... Een pareltje.

2:25 AM  
Blogger Koop said...

als ik zo snel snel wat foto's bij elkaar google, denk ik eerder dat het The Saloon was.

Ik herinner me van diezelfde trip naar SF ook nog dat ik met Shamrock's roommate Jay in een recording studio belandde, waar we het uitvoerig over de platen van Yes hadden...

5:13 AM  
Anonymous zinnerboy said...

... The Saloon in Frisco ? Is dat die meeting point voor leather boys ?

2:30 AM  

Post a Comment

<< Home