Wednesday, May 26, 2010

TVDW 23/05/2010 - Marc Cohn - Let me be your witness (2007)



Een klassiek geval van 'even weer niet opgelet'. Join the Parade, de cd die Marc Cohn uitbracht in 2007, ging volledig aan mij voorbij, tot ik 'm enkele weken terug haast per abuis ontdekte. Cohn heeft nochtans een wit voetje bij mij: zijn drie voorgaande albums wist ik zeer te smaken in de afdeling Amerikaanse singer-songwriter stuff. Cohn's eerste plaat is zelfs een verpletterend sterk debuut, waarvan de slotsong onze huwelijksmis haalde - de man kan dus weinig verkeerd doen. Dat Cohn intussen vereenzelvigd wordt met / gebukt gaat onder het alles overvleugelende succes van Walking in Memphis, is dan maar zo. Jammer dat die song intussen, na covers door zowel Cher als god beware Vlaamse idoolfinalisten, is uitgehold.

"Slaapmuziek". Zo omschreef mijn jongste dochter van vijf een paar dagen terug de muziek van Cohn. Ze bedoelde het nog zo slecht niet, hoop ik. Join the Parade bevat alleszins genoeg vintage Cohn-songs, met een sterk narratieve inslag en veel aandacht voor ambachtelijk songschrijversschap. Thematisch grijpen vele songs terug naar bespiegelingen over leven en dood. Logisch, vermits Cohn een paar jaar voordien een kogel in het hoofd kreeg bij een carjacking. Leuk extraatje is dat de zielsmooie tvdw meegeschreven werd door Kenny White, een toetsenist die ook een wezenlijke bijdrage leverde op de drie meest recente albums van Peter Wolf.

http://www.sendspace.com/file/mx0hv9

Labels: ,

8 Comments:

Blogger Shamrockske said...

And i'll lift up your veil
Then i'll take you home
And with wild abandon
Make love to you just like a true companion
You are my true companion
I got a true companion
True companion

't is duidelijk waarom 't in de mis zat.... ga en vermenigvuldig u

12:54 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Mooie song, zeker, maar de stem ligt me niet echt. Dat southern-achtige Bob Segeriaanse kraakje kan me niet bekoren. It's a thin line, waar ik zelf soms niet uitraak. Met de daar nauw bij aanleunende stem van Tim Grimm heb ik bvb. helemaal geen moeite, wel integendeel. Misschien komt het omdat ik de kersverse CD van Jef Neve & José James in de speler van mijn wagen heb zitten. En dat duo maakt al de rest overbodig. Voor eventjes, wel te verstaan.

2:28 AM  
Blogger Koop said...

Cohen is van Ohio en Seger van Michigan, dus zo erg southern zijn die heren alleszins niet maar kom, we gaan hier niet over aardrijkskunde vallen.

En Shamrock heeft opgelet in de mis - ook al stond hij er in een schreeuwlelijke bermuda.

4:11 AM  
Blogger Koop said...

This comment has been removed by the author.

4:11 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Als Bruce Springsteen een concert in Michigan mag openen met de woorden 'Hello Ohio' mag de zinnerboy uit D. zich ook minstens 2000 kilometerkes vergissen. Tnx voor een geografisch correcte duiding, hoewel ik natuurlijk zei southernACHTIG (krampachtige poging van de man die de bad lights kiste om zich er alsnog uit te klappen).

Bermudabroek in de kerk ? Er zijn grenzen, Shamrock.

Wel heel mooie woorden van die Cohn, het moet gezegd.

4:45 AM  
Blogger Shamrockske said...

Grenzen zijn er om verlegd te worden

10:39 AM  
Blogger Koop said...

om het met de woorden van Bob Seger te zeggen: Get out of Dikkele!


Of was het Denver?

1:38 AM  
Blogger P. Leno, Brussel said...

altijd geweten dat Koop een stiekeme fan was van Coh(e)n

1:45 AM  

Post a Comment

<< Home