Friday, March 19, 2010

TVDW 21/03/2010 - Gang Starr - Just to get a rep (1991)



Ik had natuurlijk kunnen wachten tot hij definitief het loodje zou leggen, maar het nieuws dat Guru in een coma is gesukkeld, was al voldoende om mijn cd's van de man nog eens een spin te geven. Natuurlijk heb ik het dan over zijn inventieve Jazzmatazz-platen, al speelde ik met minstens evenveel plezier ook het straffe spul dat hij samen met DJ Premier maakte onder de naam Gang Starr. Keith Elam (aka Guru aka Gifted Universal Rhymes Unlimited) had een heerlijk vloeiende delivery, wist zinnige dingen in zijn rijmelarij te smokkelen en sukkelde nooit in het met clichés bevolkte straatje van de gangsta rap. Bovendien heb ik persoonlijk erg fijne herinneringen aan de man: met my man Dela als fotograaf had ik eind jaren negentig een fijn interview met hem, net voor zijn concert in de AB. Het was mijn eerste interview met iemand uit de 'hiphop sector', als jonge bleekscheet was ik wat nerveus, maar Guru bleek een charmante, boeiende gesprekspartner.

De tvdw komt uit Gang Starrs tweede plaat Step Into the Arena. Straight up onverdunde eastcoast hiphop, veel beter vind je ze niet.

It's a daily operation
He might be loose in the park or lurking at the train station
Mad brothers know his name
So he thinks he got a little fame
From the stick-up game


http://www.sendspace.com/file/p0rz6d

Guru mag dan nog tussen leven en dood balanceren, voor andere muzikanten kwam de zeis de voorbije dagen genadeloos neer. RIP Alex Chilton, wiens "Cry Like A Baby" nog op de custom made cd geraakte die ik bij de geboorte van mijn zoon Bram rond de doopsuiker wikkelde. RIP ook Ron Banks, frontman van The Dramatics, een close harmony groep uit Detroit die wat in de schaduw stond van The Temptations maar in de jaren zeventig prachtige soulplaten maakte. En RIP Tom T-Bone Wolk, het bassbeest met het hoedje, verantwoordelijk voor prachtig werk bij Carly Simon, Robert Palmer, Costello, Marc Cohn, Squeeze, Paul Carrack en Amanda Marshall. En bovenal: hij was sinds begin jaren tachtig vaste compagnon bij Daryl Hall & John Oates. Daryl Hall grapte vaak dat T-Bone de ampersand was in Hall & Oates.

Om Tom T-Bone Wolk te eren, twee songs. Allereerst een mijlpaal in de geschiedenis van de hiphop: The Breaks van Kurtis Blow was begin jaren tachtig de allereerste rapsingle die goud haalde. Opmerkelijk: de baslijn kwam niet uit een sample, maar werd live ingespeeld door, juist ja, bleekscheet T-Bone Wolk. A true classic...

http://www.sendspace.com/file/fbhdcz

De tweede is een track uit H2O, een van die definitieve popplaten uit het begin van de jaren tachtig. Het album ook waarop T-Bone met het rollende baslijntje uit 'Maneater' meteen een visitekaartje van formaat gaf . Ook 'One on One' staat er op, een song waarin Daryl Hall met schijnbaar gemak het enorme bereik van zijn buigzame stem demonstreert.

http://www.sendspace.com/file/9n91f8

En om de cirkel rond te maken: 'Watcha see is Watcha Get' van the Dramatics (uit 1971), de song die Hall & Oates (met T-Bone natuurlijk op bas) een paar jaren terug coverden op hun album Our Kind of Soul.

http://www.sendspace.com/file/1h6kpp

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger P. Leno, Brussel said...

What happened to Guru ? Je sukkelt toch niet zomaar in een coma ??

3:20 AM  

Post a Comment

<< Home