Monday, December 15, 2008

TVDW 14/12/2008 - The Move - Feel Too Good (1970)


Nog even blijven hangen bij die 4-cd box Anthology van The Move, waarin ik me de voorbije week mocht verdiepen. Interessant groepje, hoor. The Sex Pistols schreven hun "God Save the Queen" naar verluidt na beluistering van Fire Brigade van the Move. En the Kaiser Chiefs brachten vorig jaar nog een versie van die andere bekende Move-single, Flowers in the Rain.

The Move is voor mij ook extra interessant omdat de groep de kiem legde voor wat E.L.O. zou worden. Eind jaren zestig kwam Jeff Lynne de groep vervoegen; een groep die toen bestond uit Roy Wood en Bev Bevan. Bizar, maar een tijd lang zouden beide groepen parallel naast elkaar bestaan: Wood, Bevan en Lynne speelden zowel op de laatste platen van the Move als op de eerste (twee) van ELO. Beste voorbeeld is Do Ya, een nummer waar zowel een Move-versie als een (veel bekendere) ELO-versie van bestaat. Wood zou daarna zijn eigen weg gaan met Wizzard, een onnozele variant op wat Slade al op even onnozel bracht. Lynne en Bevan van hun kant maakten als ELO samen met Richard Tandy (die ook al heel even bij The Move had gespeeld) een van de ultieme jaren-zeventig-platen: de dubbelaar Out of the Blue.

De tvdw komt uit de periode van het drietal Wood-Bevan-Lynne. Het nummer, een stevig in de groove zittende funkrocker in de lijn van American Woman, dook een paar jaar terug ook op in de (zeer leuke) film Boogie Nights.

http://www.sendspace.com/file/miyhce

Labels: , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Om een lang verhaal kort te maken : they moved their way up.

5:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Amaai hoe begin je in godsnaam aan een 4cd box moet als doel er een korte own opinion van te schrijven... Dat is dé vraag die ik me stelde bij het lezen van de TVDW. Toegegeven, The Move ken(de) ik niet, maar dat is geen nieuws als ik de TVDW's lees ;-)
Feel Too Good: inderdaad een heel groot American Woman gehalte. Spreekt me niet echt aan, maar wat ik wel straf vind, is de sound die de band produceert. Als ik dan zie dat de song ergens tussen '66 en'72 is opgenomen, dan zeg ik toch straf gedaan hoor.
Het is puur en daar hou ik dan wel weer van.
Bij deze zit er dus een liedje van The Move in mijn iTunes bib :-)
Op naar een nieuwe ontdekking. Tot maandag op de TVDW van JC !
greetz
Orf

2:41 AM  

Post a Comment

<< Home