Sunday, December 02, 2007

TVDW 02/12/2007 - Ryuichi Sakamoto - Same Dream, Same Destination (1994)


Eentje uit de uitverkoop. Ik heb sowieso een zwak voor rommelbakken en kringloopwinkels. Zo kon ik twee weken terug niet weerstaan aan twee koopjes, eentje van Carmel en deze van Sakamoto. Voornaamste reden was dit nummer, gezongen en meegeschreven door Roddy Frame. Sakamoto leverde als producer prachtig werk voor Roddy Frame's alter ego Aztec Camera, op diens cd "Dreamland" uit 1993. Aztec Camera had toen al enige tijd een wit voetje bij mij; Roddy Frame is en blijft een wat onderschat singer-songwriter, weinigen kunnen zo heerlijk romantisch uit de hoek komen zonder klef te klinken. Ik mocht de man ooit interviewen, toen hij in februari 1999 het voorprogramma verzorgde bij het concert van Sheryl Crow in de AB. Afspraak was het Conrad Hotel in Brussel, vermoedelijk het sjiekste hotel van Brussel, alleszins eentje waar ik voordien enkel voor big shots als Live binnenmocht. Gek om die bescheiden, soft spoken Roddy daar aan te treffen. Maar het werd een leuk gesprek.
Nog even over de tvdw, waarop ook Amadeo Pace (Blonde Redhead) meespeelt: 't is een verrassend uptempo nummer, met een rollende baslijn die het nummer de nodige drive meegeeft, en met een heerlijke flow in de zanglijn van Frame.
Afsluiten met persoonlijke noot? Hanne gaf dit weekend, enkele dagen voor haar derde verjaardag, haar tutje aan de Sint. Het grote leven wenkt...


http://www.sendspace.com/file/jjslmd

Labels: , , , , ,

2 Comments:

Blogger zinnerboy said...

Sakamoto... Het zei me vaagweg iets maar ik kon het niet plaatsen. Geregeld word ik op deze blog geconfronteerd met de gaten in mijn geheugen en alzo met de onomkeerbaarheid van het leven zelve. Gelukkig kan je de tvdw beluisteren en kon ik deze man dankzij het gehoororgaan probleemloos linken aan David Sylvian. Als je 't mij vraagt is hij zelf zeer bepalend geweest voor Sylvian's sound. Alweer een weetje erbij. Maar voor hoelang ?

5:28 AM  
Blogger schoefie said...

Het moet ca. '87 geweest zijn toen Aztec Camera werd aangekondigd op een plaatselijk festival. De toen zowat 17 -jarige Roddy Frame heeft echter nooit de weide van Festivalcatraz betreden omdat een late afzegging, van naar ik meen headliner The Smiths, de organisatoren verplichtte de handdoek in de ring te werpen. Achteraf één van mijn grootste gemiste muzikale kansen : mijn favoriete zaagkont Morrissey op dezelfde dag te mogen aanhoren als mijn favoriete softie Frame.
Schitterend dus als de Koop via een Sakmoto omwegje ere betoont aan wie het toekomt. Ikzelf kwam een aantal jaren geleden in de uitverkoopbakken Frestonia van Aztec Camera tegen. Na al die jaren nog steeds één van mijn beste Koopjes aller tijden.

11:36 AM  

Post a Comment

<< Home