Wednesday, April 17, 2024

TVDW 14/04/2024 - Big Audio Dynamite - Contact (Club Mix) (1989)

 

TVDW 1005. Alweer 14 jaar geleden dat deze groep haar eerste tvdw scoorde, maar de liefde blijft. Ik kan me voorstellen dat de Clash-fans van het eerste uur, die de band in volle punkperiode adoreerden, deze nageboorte van Mick Jones maar niks vonden. Mainstream zou ik het niet noemen, de hybride vorm van dance, hiphop ritmes en pop die B.A.D. bracht, maar edgy en anti-establishment was het allerminst.

Niet dat Jones vanuit de Clash geen enkele erfenis meenam naar B.A.D. De funky basslijntjes waren er al (The Magnificent Seven), de poppy uitstapjes ook (Hitsville UK), net als de experimentjes richting dub (zie de helft van Sandinista).

In een voor het overige windstille week haalde ik mijn 12 inches van B.A.D. nog eens boven. Vermakelijke stuff, ook al omdat de groep zich op die maxi's weinig aantrok van conventies en soms eindeloos door ging met het stoeien met samples en het verkopen van onzin. De piano house uit de tvdw is een goed voorbeeld.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=Nmh4q2V7KFU

12:11 PM  

Post a Comment

<< Home