Thursday, April 11, 2024

TVDW 07/04/2024 - Patrice Rushen - Remind Me (1982)

 

TVDW 1004. Die invitatie om anderen lukraak een plaat te laten kiezen, waar ik het vorige week over had, leidt ook deze - voor de rest muzikaal kalme - week tot een tvdw. Dit keer gooide Hanne de uitstekende "Anthology"-plaat van Patrice Rushen op de draaitafel. 

Nu, aan dat guest-DJ'ing hangt meestal een spelletje vast. Hanne smokkelt het album binnen, legt het op en kijkt dan vragend naar mij. Niet zelden weet ik redelijk snel om welke artiest het gaat, maar af en toe - als er een minder voor de hand liggende plaat wordt gekozen - duurt het toch wat langer. Dan geeft ze mee een meewarige blik waarin "you're losing it, old man" te lezen valt. Bij "Anthology" en de openingstrack Remind Me was het weer van dat. 

Een song op die manier, zeg maar 'blind' en met frisse oren, beluisteren: het is vaak ideaal om een artiest te herontdekken, of om te horen wat je voordien nooit hoorde. Zoals ook bij Remind Me: een heerlijke slowjam die makkelijk langs iets van Janet Jackson kan liggen. 

Patrice Rushen is trouwens heel wat meer dan "die van Forget Me Nots"; het is een geschoolde jazzmuzikante die na haar eerste drie platen op het Prestige label de cross-over maakte richting pop en R&B (op het Arista-label). Ze werd door Prince ook gevraagd om op diens debuut te spelen (- waarna hij verliefd werd op haar en, zo wil de legende, zelfs I Wanna Be Your Lover voor haar schreef). 

Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=zjUUx9iSMmE

7:49 AM  

Post a Comment

<< Home